Den franska reklamkoncernen Publicis Groupe visade ett positivt halvårsresultat i år och ökade intäkterna med 14 procent, till strax över 3 miljarder euro. Rörelsemarginalen ökar i linje med intäkten och landar på 415 miljoner euro eller 13,5 procent av intäkten, vilket är lika mycket av halvårsresultatet som under 2011. 



I halvårsrapporten framhöll koncernens vd Maurice Levy att man skulle vara fortsatt vaksam på kostnader och investeringar samt har fokus på att stärka konkurrenskraften hos koncernens byråer.

Men nu verkar koncernen ha kommit på andra tankar. I går blev det klart att man köper den Amsterdam-baserade digitala byrån LBi, med kontor i bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö, för 416 miljoner euro, cirka 3,5 miljarder kronor.

Uppköpet kommer efter månaders spekulationer om att LBi, en av få stora byråer som inte tillhör ett nätverk, skulle köpas av antingen Publicis Groupe, WPP, Interpublic eller Omnicom.

Publicis Groupe gick alltså segrande ur striden och äger nu LBi som har över 2000 anställda i 17 länder, varav 220 i Sverige, och bland annat har Coca-Cola, Johnson & Johnson, Volvo och Ikea som stora kunder.

I Sverige äger Publicis Groupe bland annat reklambyråerna Saatchi & Saatchi och Leo Burnett, pr-byråerna JKL och MSL samt mediebyrån Starcom.