Foto: Peter Lindbergh

ITEM Design Studio och stjärnfotografen Peter Lindbergh har skapat den sjunde upplagan av J.Lindebergs ”The Documentary and a Dream”. Kampanjen lanserades i samband med New York Fashion Week.

Peter Lindbergh har tagit de ikoniska svartvita fotografierna vid Times Square. Peter Lindbergh har varit en av världens mest framstående modefotografer i fyra decennier och är kanske mest känd för sina svartvita porträtt av 80-talets supermodeller.

– Det är ett stort privilegium att få jobba tillsammans med en sådan ikon. Det faktum att Peter Lindbergh visade sådan passion adderade en fantastisk dimension till hela projektet. Vi har verkligen sett fram emot lanseringen av The Documentary and a Dream, säger Jörgen Ringstrand, Creative Director ITEM Design Studio.

”The Documentary and a Dream” utkommer i en limiterad upplaga av 800 handgjorda böcker och kommer att finnas i J.Lindebergs butiker samt skickas ut till ett antal opinionsbildare världen över.

Boken har producerats av Jörgen Ringstrand och Tinka Luiga sedan 2009. Fotografierna kommer även att synas i en global annonskampanj.

– Peter Lindbergh är en av våra absoluta favoritfotografer, som vi länge har velat jobba med. I och med det här projektet fick vi äntligen till den perfekta timingen och plattformen, säger Stefan Engström, Global Brand Director, J.Lindeberg.