I veckan lanserade Centerpartiet den nya nätkampanjen ”Budskapsbyggaren” där användare kan författa sina egna budskap och göra ut dem i banner och Facebook-format.

Tjänsten blev snabbt en snackis i sociala medier efter att många användare tagit tillfället i akt att sprida olämpliga och ibland rasistiska budskap i Centerpartiets namn. Några av budskapen var "Annie Lööf tar den i tvåan", "Avskaffa Annie, avskaffa Stureplan" och "Varning för djursex".

Många på sociala medier hånade kampanjen och undrade om den egentligen var gjord av Centerpartiets politiska motståndare.

Bakom kampanjen ligger reklambyrån Goodmorning Sunshine, som själva tycker att kampanjen är en succé. Måns Ulvenstam är en av grundarna och digitalt ansvarig på byrån.
 
På Twitter gör sig många roliga över att man kan sprida budskap ganska ocensurerat - förutsåg ni inte att detta kunde ske?
– Vi hoppades att kampanjen skulle få viral spridning. Ja, det är det som är meningen med aktiviteten, och om folk vill skriva "all makt åt Tengil" är det upp till dem. I budskapet som genereras står det "Skriv hur du vill, förändra Sverige på www.centerpartiet.se/framtidsbygget/. Om ditt förslag då är all makt åt Tengil och du vill twittra ut det eller lägga upp det på din Facebook är det upp till dig. Det är öppenhet i praktiken.
 
Men de skriver inte Tengil, utan Hitler eller ännu värre. Är inte sådana inlägg ett problem?
– Vi har ett filter som tar bort flera hundra könsord och rasistiska tillmälen, men en del är kreativa med olämpligheter och då tas de bort manuellt av Centerpartiet.
 
Vissa skulle säga att skadan redan är skedd i det läget?
– Vissa andra skulle säga att budskapet om att Centerpartiet tar in förslag till sitt idéprogram sprids på ett bra sätt.
 
Har ni förbättrat ert filter sedan efter lanseringen?
– Nej, vi tycker filter samt manuell borttagning är den bästa lösningen. Men vi kan självklart lägga till nya ord om behovet uppstår.
 
Många på Twitter har åsikter om kampanjen och dömer ut den. Har ni rådgjort med några experter på sociala medier innan lanseringen ?
– Centerpartiet, webbyrån och vi har under arbetets gång haft långa diskussioner kring vad som kan hända och hur vi skall hantera det.
 
Vad tycker du om de åsikter som sågar kampanjen?  
– Ingenting, alla har rätt till sin åsikt.
 
När det stormade som mest kring Curators of Sweden gick VisitSweden ut och försvarade sig med argument som liknar era. Har ni inspirerats av hur de agerade då?
– Likheten mellan dessa kampanjen är väl endast att båda uppdragsgivarna visste att det skulle bli diskussion om man släpper ordet fritt.
 
När är ni nöjda med kampanjen?
- Redan idag kan vi konstatera att den är en succé, det har skapats och spritts över 4000 olika budskap sedan igår. Några är roliga som Tobias Boströms delfinbanner, några är tyvärr direkt kränkande men de allra flesta är faktiskt seriösa politiska förslag. Syftet med kampanjen är att uppmärksamma att Centerpartiet öppnar upp för folk att bidra till deras idéprogram och det tycker vi att vi är på god väg att göra, säger Måns Ulvenstam.