Bild från Telias film i augusti.
Bild från Telias film i augusti.
Efter SVT:s Uppdrag Granskning bevakning av Telias engagemang i Tadzjikistan är företaget hårt pressat och har fått kritik för sin mediehantering. I augusti är man fortsatt Sveriges största annonsör.

Under månaden ökade operatörens medieinvesteringar med 36 procent jämfört med augusti 2011, totalt 63,2 miljoner kronor. Siffrorna som kommer från TNS Sifo anger bruttoinvesteringar. I sommar har Telias marknadsföring haft ett stort fokus på mobila internettjänster under semestern.

Niklas Angergård tillträdde som chef för den mobila affärens marknadsföring på Telia i september. Han avböjer att kommentera Telias strategi.

– Vi håller fast vid att vi inte kommenterar vår mediastrategi.

Kan ni inte kommentera era medieinvesteringar i augusti?
– Jag ska precis in i ett möte, säger Niklas Angergård.

De 200 största annonsörerna ökade sina medieinvesteringar med en procent i augusti, jämfört med 2011. På operatörssidan ökade Telenor och Tele 2 sina medieinvesteringar med 11 respektive 18 procent. Medan konkurrenten 3, bromsade sina bruttoinvesteringar i medieutrymme med 11 procent.

Anmärkningsvärt är att matbutikerna minskade sina medieinvesteringar kraftigt i augusti jämfört med 2011. ICA, Sveriges fjärde största annonsör i augusti backade sina medieköp med 45 procent. Coop, sjätte bland augustiannonsörerna, bantade medieköpen med 42 procent.

Lågpriskonkurrenterna Lidl, City Gross, Ö & B och Willy minskade sina medieinvesteringar med 34, 44, 47 respektive 72 procent. Ett undantag är Hemköp som ökade sina medieinvesteringar med 42 procent i augusti i relation till motsvarande period 2011.

Hemelektronikbranschen använde sig av en försiktig strategi under sommarens sista månad. Elgiganten, näst största annonsör för månaden bantade sina medieinvesteringar med 6 procent. Motsvarande siffror för konkurrenterna Mediamarkt och Siba var -24 respektive – 37 procent.

OS satte avtryck på spelbolagens medieinvesteringar. Den femte största augustiannonsören Svenska Spel ökade med 20, Unibet med 60 och Betsson med 13 procent.

Bland 20 största annonsörerna i augusti ökar 7:an L'Oreal med 52 procent, 8:an Volvo med 43 procent och 17:e-placerade Toyota med 61 procent. De 200 största annonsörernas medieinvesteringar (brutto) uppgick till över två miljarder kronor i augusti.

TOPP-20 Medieinvesteringar (brutto) augusti  



TELIA

Aug-11

46522

Aug-12

63231

Förändring%

36

ELGIGANTEN

53065

49651

-6

UNILEVER SVERIGE

41662

46416

11

ICA

80924

44285

-45

SV SPEL

32907

39562

20

KOOPERATIVA FÖRBUNDET

56196

32700

-42

L OREAL SWEDEN

19957

30311

52

VOLVO

18680

26775

43

IKEA SV FÖRSÄLJNING

43966

26573

-40

STADIUM

28116

25625

-9

VIASAT

23445

25062

7

TELENOR

22600

25056

11

3

28153

24995

-11

MEDIA MARKT

32549

24847

-24

TELE2

18884

22362

18

FASTIGHETSBYRÅN SWEDBANK

33633

21806

-35

TOYOTA SWEDEN

12747

20484

61

TALLINK/SILJA

18752

20231

8

SV FASTIGHETSFÖRMEDLING

26404

19743

-25

SPENDRUPS BRYGGERI

21558

19344

-10

Siffrorna i de två första kolumnerna anger medieinvesteringar (brutto i tusental) i augusti 2011 respektive augusti 2012. Den tredje kolumnen anger den procentuella förändringen 2011/2012.

KÄLLA: TNS SIFO