Acne har sedan starten 1996 haft som affärsidé att förutom agera reklam- och designbyrå åt andra varumärken även ta fram egna produkter och varumärken. Allt från kläder till leksaker till långfilmer.

För att ta till vara på den kunskap de erfarenheterna ger företaget så startar Acne Advertising nya avdelningen Acne Research & Development.

– Det här med att göra egna produkter har alltid funnits inom Acne. Acne
Research & Development skapar en ny plattform och struktur på tvären genom Acne-familjens alla bolag för att ta tillvara på all den kunskap som finns. Det är ett nytt grepp på en central företeelse inom Acne, säger Elin Bäckman, vd på Acne Advertising.

Creative directors för Acne R&D blir Johan Holmgren och Erik
Bergqvist, som även är kreatörsteam på Acne Advertising.

– Det kommer garanterat att gagna våra kunder på något sätt, eftersom alla delaktiga får brottas med utmaningar med produktutveckling, produktion, distribution och marknadsföring inom olika branscher. Det gör att våra medarbetare får en viss insikt i hur våra kunder har det, säger Johan Holmgren.

Tanken är att alla som jobbar på Acne ska kunna presentera sina idéer och sedan få hjälp och styrning med att genomföra dem. 



– Det är ett sätt för oss att utvecklas kreativt och affärsmässigt och ha roligt på vägen, säger Erik Bergqvist.

Första produkten som Acne R&D har tagit fram är ”The Useful Book”. En 172 sidor tjock bok med utrivningsbara sidor vilket på så sätt får flera användningsområden, något Acne Advertising har illustrerat i ett antal posters.

– Vi illustrerade helt enkelt hur användbar boken är med hjälp av min mormor, säger Johan Holmgren.