Ikea-katalogen, som kommer ut i 198 miljoner exemplar världen över, visar upp det svenska möbelföretagets produkter i stiliserade miljöer och ser i princip likadan ut på 27 språk och i 38 länder.

Men i Saudiarabien, där Ikea har tre varuhus, saknas kvinnorna på bilderna, skriver Metro.

– Vi ska aldrig acceptera någon form av diskriminering. Självklart stödjer Ikea-koncernen de mänskliga rättigheterna för alla människor. Det ligger i Ikea-konceptet och är grundläggande i vår uppförandekod, säger Sara Carlsson, pressansvarig för Ikea Sverige till DN.

Hur rimmar det med den saudiska katalogen?

– Jag har inte alls insatt i den här frågan och har inte sett den. Jag kan bara säga att Ikea-koncernen står för lika möjligheter och grundläggande rättigheter för alla människor. Tyvärr kan jag inte svara på varför det ser ut så här, säger Sara Carlsson till DN.

På Ikeas hemsida går det bland annat att läsa: "Kvinnorna förändrar världen" och "Vi vill skapa ett bättre liv för de många människorna. Det gäller människor och samhällen över hela världen".

Sveriges handelsminister Ewa Björling säger till Metro:

– De här bilderna är ytterligare ett bedrövligt exempel på att som visar att det är lång väg att vandra när det gäller jämställdhet mellan kvinnor och män i Saudi.

I det strikt islamiska kungariket Saudiarabien är kvinnornas frihet starkt begränsad. De får inte köra bil, rösta eller röra sig utanför hemmet utan en manlig släkting vid sin sida, skriver Metro.