Resumé avslöjade för några veckor sedan att DI Weekend slog på stort med ett jubileumsnummer med 3D-omslag. Men för att få ihop lyxnumret var DI dels tvungna att hitta ett tryckeri som kunde trycka i 3D, vilket deras ordinarie tryckeri inte kunde, och dels ta hjälp av svenska fängelseinterner som manuellt klistrade på 3D-bilderna på framsidan och baksidan.

Audi är en av DI Weekends mest trogna kunder och när tidningen bestämde sig för att ha ett 3D-omslag gavs möjligheten till en annons i samma unika format på baksidan. Audis marknadschef Irene Bernald nappade på erbjudandet.

Men nu visar det sig att annonsen för Audi har placerats upp och ner på baksidan av DI Weekend på några exemplar. Det har även gjorts ett tryck under annonsen som lyser igenom.

Audis marknadschef Irene Bernald menar att hon inte har hört talas om att annonsen är felvänd förrän Resumé hört av sig. Däremot känner hon till trycket som lyser igenom.

Får ni utrymmet billigare efter den klandervärda presentationen av annonsen?
– Jag kommer givetvis att ta ytterligare en diskussion med Dagens Industri, för att se omfattningen och hur det i så fall kan kompenseras. Vi har valt att annonsera i DI då det normalt är en kvalitetsprodukt. Jag är övertygad om att de är måna om att hitta en lösning, säger Irene Bernald.

Erik Lennmark, annonschef på DI klargör att han inte fått någon information om att annonsen skulle vara felvänd. Varken mediebyråer, annonsörer eller läsare har hört av sig om detta.
–Vi blev uppmärksammade först igår på det här när vi läste artikeln på resume.se, säger han.   



Resumé har tidigare skrivit att DI Weekend beräknas ha dragit in uppemot fem miljoner kronor i annonsintäkter på sitt jubileumsnummer. Med det blev man den enskilda tidning som omsatt mest pengar i svensk media.

Tryckeriet har gjort sitt arbete efter instruktionerna och är inte en del av annonsproblematiken.