Mattias Hansson.
Mattias Hansson.
Foto: Carina Jäderström.
Museet tar plats i de lokaler som just nu förbereds för ”Swedish Music Hall of Fame”, ett större övergripande popmuseum som kommer ligga på Djurgården i Stockholm i närheten av nöjesparken Gröna Lund och konsthallen Liljevachls.

ABBA-utställningen blir en permament del och består bland annat av instrument, kläder och annat från gruppens storhetstid.
 
Enligt uppgifter till Resumé har Mattias Hansson varit en av initiativtagarna till projektet och även den person som kommer att vara huvudansvarig för museet under uppstartsskedet.
 
Arbetet har befunnit sig i en aktiv fas sedan i våras, vilket bland annat inneburit att ett provisoriskt kontor för museiledningen upprättats i reklambyrån SWE:s lokaler under Hanssons överinseende.

Totalt fyra personer som inte är anställda på byrån uppges jobba i ett rum som övriga medarbetare inte har tillgång till.
 
Först när Resumé kontaktar Mattias Hansson förnekar han all inblandning i projeketet och tillbakavisar våra uppgifter.

Men under dagen bekräftades Resumés uppgifter på en presskonferens: att Mattias Hansson blir vd för ABBA The Museum.
 
– Målet är att bli en av de tre största turistattraktionerna i Sverige, säger Mattias Hansson till Resume.se om målsättningarna för det nya museet.

Varför ville du ha jobbet?
– Jag hamnade i mediebranschen tack vare mitt musikintresse och var under flera år bland annat redaktör för skivrecensionerna på Nöjesguiden. Det känns som en naturlig utveckling för mig. Jag gillar att jobba med varumärken och det finns knappt något större svenskt varumärke än ABBA.

Mattias Hansson och hans kollegor kommer att sitta kvar i SWE:s lokaler då museet inte är färdigbyggt ännu.

Betyder det att du kommer att fortsätta jobba för SWE?
– Abba är absolut mitt primära uppdrag, men jag kommer fortsatt att ha lite andra åtangaden mpå min fritid, säger Mattias Hansson.