Pernilla Wiberg Babtist.
Pernilla Wiberg Babtist.
I veckan blev det känt att ABBA The Museum öppnar på Djurgården i
Stockholm. På museet kommer besökare från hela världen att kunna del av moderna och interaktiva utställningar samt ABBA:s samlade verk.

Resumé kunde avslöja att Hyper Islands tidigare vd, Mattias Hansson, blir vd för museet och att Identity Works tidigare vd, Catarina Falkenhav, blir vice vd.

Nu kan Resumé avslöja att MasterCard blir en av museets huvudsakliga
samarbetspartners och tillika den enda internationella partnern till det nya museet som kommer att vara en del i Swedish Music Hall of Fame.

– ABBA The Museum känns som en perfekt match för MasterCard på många områden. ABBA är något som människor i olika åldrar och målgrupper verkligen gillar. Om man ser på min generation så växte vi upp med ABBA och genom filmen Mamma Mia och olika spel så har de fått en ny generation av fans, säger Pernilla Winberg Babtist, marknadschef för MasterCard i Norden och Baltikum, till Resumé.

– Intresset för ABBA korsar också geografiska gränser och eftersom MasterCard är ett internationellt företag med kunder och konsumenter som dagligen använder våra produkter och lösningar varje dag världen över är vi övertygade om ABBA The Museum kommer att attrahera besökare både från Sverige och från andra länder.

MasterCard har i dag väletablerade samarbeten med bland annat UEFA Champions Legaue, The Walt Disney Company EMEA och BRIT Awards. ABBA The Museum blir nu det senaste samarbetet.

Hur ser samarbetet ut rent praktiskt?
– I stora drag handlar det om att fortsätta på den utveckling MasterCard har gjort med konceptet ”Priceless” där vi nu går från att observera ”Priceless Moments” till att möjliggöra ”Priceless Experiences” för våra kortinnehavare. Det kommer vi att kunna göra med ABBA The Museum, säger Pernilla Wiberg Babtist.

– ABBA The Museum kommer även att bli ett interaktivt och modernt museum och det går hand hand med vårt fokus på innovation och teknik för att erbjuda våra konsumenter det senaste inom elektroniska betalningar.

ABBA The Museum slår upp portarna för allmänheten i april-maj 2013.