1983 såldes Gulf till Kuwait Petroleum. Året efter avvecklades den sista bensinstationen med Gulf-skylt i Sverige. Snart kommer varumärket tillbaka på den svenska bensinmarknaden.

Ett samarbetsavtal mellan EMAB AB (en medlemsorganisation för fria handlare inom trafik) och Hansen Racing (som äger distributionsrättigheterna till Gulfs varumärke och produkter i Sverige).

Bakom samarbetet ligger att EMAB behövde ett starkt varumärke till sina fria bensinstationer. Avtalet löper på 15 år.
– Gulf har varit ett av världens största varumärken inom sin nisch. Vi har inte synts så mycket i Sverige, men vår ambition att växa till 100-150 stationer runtom i Sverige inom en femårsperiod, säger Peter Sjödin affärsområdeschef på Gulf Oil.

Gulf Oil ägdes tidigare av Svenska Naftasyndikatet som byggde upp ett flertal pumpstationer i Norden. Sen tog pengarna slut eftersom en av de största finansiärerna var indragen i Fly Me:s konkurs. 2009 övertog familjeföretaget Hansen Racing licensen för distribution av Gulfs smörjmedel.

Med samarbetet kommer Gulf inrikta sig på oljor och smörjmedel och EMAB bidra med sin kunskap kring drivmedel och bensinstationsskötsel.
– Det här är en säker affär för oss. Vi gör ingen jättestor investering utan kommer att växa långsamt och seriöst. När det kommer till marknadsföring har vi ingen strategi klar. EMAB kommer sköta marknadsföringen för drivmedlet och bensinstationerna, säger Peter Sjödin.

Hur svårt är det för ett varumärke som inte synts till i Sverige på nästan 30 år att återetablera sig i Sverige?
– Varumärket är jätteviktigt. För EMAB var det centralt att få tillgång till ett varumärke som folk har positiva minnen till. Gulfs varumärke är lätt att sälja in.