Cecilia Dufils och Markus Bjurman har tidigare jobbat på Mother i London, haft en sejour på KesselsKramer i Amsterdam och har sedan de återvänt till Sverige varit creative directors på Scholz & Friends och de senaste två åren och halvt åren varit kreatörer på McCann Stockholm.

Nu står det klart att de börjar på Acne Advertising.

– Det är en fantastisk rekrytering! Markus och Cissi är ett enastående kreatörspar. De är extremt kompetenta, väldigt erfarna och supertrevliga. Vi är väldigt glada att de väljer att börja på Acne, säger Adam Springfeldt, cd på Acne Advertising.

Att Cecilia Dufils och Markus Bjurman nu lämnar McCann Stockholm innebär att byrån tappar ytterligare starka namn. Tidigare har de tappat creative directorn Mia Clase till Garbergs och även vice vd:n Thomas Brenemark.

På McCann Stockholm började Cecilia Dufils och Markus Bjurman med att vinna pitchen för Max Hamburgare som de sedan dess har ansvarat för kreativt. Förutom Max har deras kunder varit Riksgälden som de bland annat har vunnit Silverägg för och Lantmännen där de står bakom kampanjen "Var rädd om maten-veckan".

– Det känns väldigt roligt. Vi känner en hel del människor på Acne, och har haft ett öga på dem i alla år. Det känns som en inspirerande plats där man alltid haft ambitionen att skapa nytänkande lösningar för kunder och egna produkter i alla möjliga kanaler. Vi ser fram emot att bidra till den kulturen, säger Cecilia Dufils, art director.

Markus Bjurman fyller i:

– Vi är superglada att börja på Acne! Det känns lite som att komma hem, kulturen påminner väldigt mycket om Mother. Och vi sammanstrålar ju dessutom med våra gamla kollegor från Mother, Johan Holmgren och Erik Bergqvist, vilket är jättekul. Samtidigt är det tråkigt att lämna alla duktiga medarbetare och kunder vi jobbar med på McCann. Det har varit en rolig och lärorik tid och vi önskar dem all framgång. Förhoppningsvis får vi anledning att arbeta tillsammans med några av dem i framtiden, säger Markus Bjurman, copywriter.

Kreatörsparet jobbade nio år på Mother i London där de arbetade med stora uppdrag som Orange, Harvey Nichol’s, Coca Cola, Xelibri, Costa Coffee och Eurostar. Det är den internationella erfarenheten som gör att de ses som en drömrekrytering för Acne.

– De har lyckats med flera nytänkande kampanjer som går utanför
ramarna, har fått enorm effekt och därmed gett kunden en fantastiskt valuta för pengarna. Vi delar samma syn på bra reklam och ser fram emot att börja jobba ihop. Acne Advertising har ett uttalat fokus på att höja den kreativa nivån samt att komma ut på en internationell marknad och det här är ett bra steg på vägen dit, säger Adam Springfeldt.

Cecilia Dufils och Markus Bjurman har vunnit Black Pencil i D&AD samt priser i Guldägget, 100Wattaren, One Show, Epica och Cannes Lions.

De börjar på Acne Advertising den 1 november.