Det var i slutet av september som fackförundet SEKO hade bokat en annonsplats hos statliga Jernhusen. Annonskampanjen visade på brister i avregleringen av tågtrafiken. Jernhusen stoppade kampanjen och hänvisade till sin interna policy.

Nu får fackförbundet hjälp. Det är Jernhusens tidigare samarbetspartner JCDecaux som erbjuder SEKO medieutrymme. Från vecka 42 kommer kampanjen att visas på över 1 500 tavlor- och pelare i landets största städer.

– Det är ytterst anmärkningsvärt att svenska staten går in och censurerar reklam där dessutom avsändaren är ett fackförbund. Vi har nu valt att ge gratis möjlighet till SEKO att annonsera på våra tavlor- och pelare i hela landet för att visa deras budskap och reklamkampanj, säger Magnus Heljeberg, VD JCDecaux i en kommentar.

Och fortsätter:

– Det är fullständigt främmande för oss att censurera budskap på våra tavlor eller agera åsiktspolis. De enda krav vi har är att annonsören skall följa svensk lag och Reklamombudsmannens riktlinjer mot könsdiskriminerande reklam, säger Magnus Heljeberg.

Fackförbundet är lättade över att kampanjen återigen kommer ut i offentligheten.
– Vi är glada att JCDecaux står på vår och yttrandefrihetens sida och ser nu fram emot att få reaktioner på vår kampanj, säger Jonas Petterson, kommunikationschef på SEKO.