Kampanjen som startar i kväll består av tre trailers, annonsering samt en kampanjsida där Twitter är en stor beståndsdel. 

– Vi har i vår kommunikation ofta pratat om SVT-utbudet generellt  eller om specifika program, men nu ville vi förtydliga profileringen av SVT2 som kanal, säger Lotta Loosme, marknadschef på SVT.

De tre trailerfilmerna visar innehåll som är typiskt för SVT2 samtidigt som Twitter-kommentarer från kända och okända profiler kommenterar innehållet. Alla som medverkar har godkänt att deras kommentarer används.

– Kommentarerna är ett sätt att uppmuntra till interaktivitet. På sajten finns okommenterade trailers där besökarna själva kan kommentera. De filmer som går ut i sändning i kväll är startskottet för en fortsatt diskussion, säger Lotta Loosme.

Varför denna kampanj just nu?
– Tvåans popularitet är bra som sådan, men vi kan se att folk inte har lätt att skilja på SVT-kanalerna. Detta är ett sätt att ge tvåan en tydligare röst. SVT2 är en kanal som sällan är svart eller vit i det den visar. Den bevakar en värld i ständig förändring och det visar denna kampanj.

För musiken står Fläskkvartetten. Byrå som gjort det grafiska (annonserna): Cabomba. Byrå som gjort kampanjsidan: Britny.