I går hade den tredje säsongen av Solsidan premiär i TV4. I tidigare säsonger har Toyota och inte minst Lexus varit flitigt exponerade. Under premiäravsnittet syntes varken "Solsidan-Freddes" Lexus eller någon Toyota i tv-rutan.

Nu var det konkurrenten Volvo som fick tittartid. Johan Rheborgs och Josephine Bornebusch karaktärer Fredrik och Mikaela Schiller kör båda det svenska bilmärket istället för Lexus

Sedan tidigare har Solsidan kritiserats för att vara översvämmade av produktplacering. Enligt uppgift kostar en reklamspot på 30 sekunder under Solsidan strax över 400 000 kronor. I premiäravsnittet syntes land annat nya Volvo V40.

Det är första gången som Volvo köper utrymme i en tv-serie.
– Det är en medveten strategi där vi ville visa upp våra nya modeller. Det här är ett sätt att synas på ett alternativt sätt, säger Bengt Junemo reklamchef på Volvo till Resumé.

Tidigare har Volvo använt sig av produktplacering i långfilmer. Bengt Junemo såg Solsidan-premiären i går och är nöjd med hur Volvo exponerades.
– Jag tyckte att det var bra avsnittet spelades in i maj och en del av bilarna var under sekretess. Det är en serie med väldigt många tittare vilket såklart lockade oss, säger Bengt Junemo