Skärmdump från kampanjen.
Skärmdump från kampanjen.
Det är fem norska fiskare och fiskodlare som har utrustats med varsin smartphone och ett gemensamt Instagramkonto. Med hjälp av dessa förevigar de sin vardag. Syftet är att visa hur det ser ut till när fångsten tas om hand. Det ska i sin tur öka produkternas popularitet här i Sverige.
– Med detta vill vi visa att någon faktiskt har fått frysa om händerna för att fånga fisken i Norge och få den till fiskdisken i Sverige, säger Line Kjelstrup marknadschef på Norges Sjömatråd, som står bakom kampanjen.

Det är INGO som har stöttat nuvarande byrån Stenström i arbetet med att ta fram idé och koncept, samt att realisera kampanjen. Kreatörerna Gustav Westman och Magnus Ivansson var själva på plats och lärde upp fiskarna i den mobila bildkonstens värld.
– De var väl inte helt bekväma med tekniken eller Instagram, men med tanke på resultatet som börjar laddas upp har dom lärt sig fort. Det var en fantastisk resa, kommenterar Gustav Westman. Bilderna kan beskådas på Norsk fisks Facebooksida och Instagram.