En stillbild från reklamfilmen.
En stillbild från reklamfilmen.
Reklambyrån Forsman & Bodenfors har haft Volvo som kund i 16 år. Med den nya kampanjen för Volvo XC90 passar man på att hylla den nordiska naturen.

– Volvo är en liten spelare på den globala bilmarknaden, vilket gör det otroligt viktigt för Volvo att de har ett unikt tonläge som, även utan en stor mediamuskel, står ut från de andra spelarna. Tonläget vi var ute efter var inte melankoli. Snarare värme och mänsklighet. Volvo har alltid varit ett bilmärke som fokuserat mer på människor än på plåt, och det ville vi ta vara på, säger Anders Bothén projektledare på Forsman & Bodenfors till Resumé.

Var går gränsen för sentimentalitet i reklamfilm?
– Den här filmen är filmad på de mest spektakulära platserna i Skandinavien, vid de snyggaste husen och med vackra människor. Jag har svårt att tänka mig att en film av det här slaget skulle upplevas som sentimental. Men för att svara på frågan: Det finns ingen gräns för vilka eller hur mycket känslor man kan ha i en reklamfilm så länge känslorna är relevanta.

Kampanjen började rulla under vecka 40 och kommer förutom film att gå i print, webb och utomhus fram till mitten av november.

Filmen är inspelad i de norska fjordlandskapet i samarbete med produktionsbolaget TV Dinner. Arbetsgruppen ville spegla drömmen om ett liv närmare naturen.

Vilka känslor ville ni förmedla?
– Filmen bygger på den globala trend vi har sett pågå under flera års tid där de stora städerna blir större och de mindre blir mindre. Storstäderna lockar med sitt nöjesliv och sina karriärmöjligheter. Men det hektiska och stressiga storstadslivet har också skapat en mottrend, en global längtan efter ett liv långt ifrån storstadens stress, där saker får gå långsamt, där det är tyst, där du har tid för dig själv och dina nära och kära.

Varför är det viktigt att framhäva naturen för just den här modellen?
– Av två anledningar. Den mest självklara anledningen är att detta är en XC-modell (Cross Country-modell), dvs det är en fyrhjulsdriven bil som är byggd för att ta dig längre upp i bergen och djupare in i skogarna. Sedan är Volvo XC90 en bil med ett tydligt ursprung. Volvo är från Sverige - en plats som kan erbjuda allt de stressade storstadsborna längtar efter. Tystnad. Vacker natur. Ren luft. Stora öppna ytor, säger Anders Bothén.

Kampanjen och reklamfilmen är en del av Volvos XCTravels-satsning.