En stillbild från reklamfilmen.
En stillbild från reklamfilmen.
Det var under förra årets julledighet, natten innan nyårsafton som en städfirma ringde till reklambyrån Masscreation och berättade om inbrottet på kontoret.

– Det var verkligen ingen hit att glöggfryntlig åka in till kontoret och skotta glaskross. Men Jörgen Lindqvist, vår cd, sa att vi inte ska låta det här påverka oss. Vi sökte på glasmästare och Glasjouren kom upp först. Vi ringde och de var på plats inom 20 minuter – halv ett på natten innan nyårsafton. En ny ruta satt sen på plats på ingen tid alls. Där föddes idén. Glasjouren är företaget som gör blixtsnabba byten, säger Henrik Levahn copy på Masscreation.

Masscreation kontaktade, en till början aningen skeptisk, Christer Nyman, vd på Glasjouren.

– Han har aldrig köpt reklam tidigare och när vi presenterade idén var hans första kommentar "Är det det här ni gör på dagarna? Man borde byta bransch", säger Henrik Levahn.

Filmproduktionen blev något av en terapi för Masscreation.

– Vi gav oss fan på att det skulle komma ut något bra av inbrottet. Och tack vare många underbara vänner, en tålmodig kund och smått fantastisk parcourstjärna lyckades vi till slut få till det, säger Jörgen Lindqvist cd på Masscreation.

Filminspelningen gjordes tillsammans med Film de Liberté i produktionsbolagets kontor tillsammans med den unge parcourstjärnan Aaron Hakala som gjorde det hiskeliga stuntet.

Filmen kommer att visas ett fåtal gånger på tv, men ska främst spridas på internet.