En stillbild från reklamfilmen.
En stillbild från reklamfilmen.
Tomas Wall jobbar som lead compositor på The Mill i London och New York där han bland annat jobbar med kunder som Heinekken, Ford, Nokia och Bud Light.
 
– Det innebär att jag i en reklamfilm ansvarar för samtliga visuella effekter direkt under regissören och leder ett vfx team för att uppnå regissörens visioner, kombinerat med producentens budget och kundens tidsram. Jag är ansvarig för att regissörens vision går att genomföra redan vid inspelning samt att underlätta efterproduktionen genom att redan i förproduktion förutse hinder vi kan stöta på senare, säger Tomas Wall.
 
I Sverige jobbade han på Stiller Studios där han ansvarade för visuella effekter för Norrlands Guld, Loka, Glocalnet, GE Money Bank, JC, Kapp-Ahl samt Pepsi. När han flyttade till London började han samarbeta med vännen David Prentell, då digital planner på storbyrån AKQA.
 
– Våra olika erfarenheter inom reklambranchen har tidigare prövats i gemensamma projekt men det var först när David berättade om Tatchies som jag kände "wow, det här företagets image kan jag verkligen bygga något visuellt för", säger Tomas Wall.



David Prentell startade 2010 företaget Tatchies, som gör specialgjorda vantar som gör det möjligt att använda dem på touch screens. De säljs i Sverige i Solo-butiker och på NK i Stockholm. Nu vill man ta nästa steg för att marknadsföra produkten genom reklamfilmen som Tomas Wall har regisserat, producerat och spelat in i Stiller Studios.
 
– Det finns en massa symbolik i filmen. Till exempel representerar "överheten" och de onda agenterna vårt sätt att nöja oss med att se ut som alla andra. Våra handskar är varma, färgglada, har bra kvalitet och har funktionalitet. Men istället för att skriva folk på näsan ville vi berätta en inspirerade och spännande story om hur vi skulle vilja se våra medborgare. Mer innovation, framtidinspirerat, individuellt och att man faktist vågar sticka ut hackan lite då och då, säger David Prentell.
 
Filmen kommer till en början finnas på kampanjsajten och spridas viralt.