Johan Tappert.
Johan Tappert.
Foto: Folke Film.
Den 24 oktober anordnas Roygalan på Chinateatern i Stockholm. Reklamfilmsgalan firar tio år i år och därför frågade Resumé några reklamfilmskreatörer om tillståndet för svensk reklamfilm.

Först ut är Johan Tappert, regissör på Folke Film.

Vilken reklamfilm är din favorit bland de senaste tio årens Roy-vinnare?

– Jag tycker att förra årets vinnare för Systembolaget är mycket bra (red. anm. se filmen längst ner i artikeln). Blir berörd varje gång jag ser den. Lysande äkta och ärligt skådespeleri, grym  idé och bra manus. Älskar att pappan säger ”Älskar dig” till sin dotter när hon lämnar honom. Mycket fint.
 
Vilka är dina absoluta favoriter någonsin bland alla svenska reklamfilmer?
– Har många favoriter.  Jag gillar Roy Anderssons reklamfilmer för Trygg-Hansa och Lotto. Tidlösa med makalös timing och komik. Filmer med idéer som är enkla, tydliga och fantastiskt väl genomförda. Kommersiella konstverk. Jag tycker också att Traktors tidiga filmer för H&M, Volvo och OLW ostbågar är klassiker. Bland mer nutida filmer gillar jag speciellt filmerna för Riksgälden och IQ.
 
Hur tycker du att svensk reklamfilm har utvecklats de senaste tio åren?
– Vi gör fortfarande mycket kvalitativ och rolig reklamfilm. Möjligen görs det fler filmer idag än för tio år sedan som ska fungera på andra marknader än den svenska, vilket ofta leder till alltför många kompromisser. Visuella vinjettfilmer fanns det inte så mycket av för tio år sedan.
 
Vad funkar bra med svensk reklamfilm?
– När den funkar som bäst lyckas den beröra, ifrågasätta fördomar och överraska. Den funkar bra när den refererar till det typiskt svenska. Som Thailandsemestrar, fredagsmys eller vår rädsla för konflikter. Jag tycker svensk reklamfilm generellt sett håller en hög nivå och bredden imponerar.
 
Vad behöver förbättras?
– Vi måste våga ta ut svängarna och göra fler filmer som sticker ut. Vi har blivit mer rädda för att misslyckas och därmed har modet att våga sticka ut minskat. Om vi ser tillbaka till tidigare vinnare i Roygalan så har det alltid varit filmer som vågat gå hela vägen som tagit hem första priset. För att förbättras borde vi våga mer. Våga vara pretentiösa, galna och nyskapande.
 
Vad är ditt starkaste Roygala-minne?
– När jag somnade i trapphuset på väg hem från Roygalan. Skulle bara vila lite på fjärde trappsteget.