Den 24 oktober anordnas Roygalan på Chinateatern i Stockholm. Reklamfilmsgalan firar tio år i år och därför frågade Resumé några reklamfilmskreatörer om tillståndet för svensk reklamfilm.

Nu har turen kommit till Anna Bergström, producent på The Producers.

Vilken reklamfilm är din favorit bland de senaste tio årens Roy-vinnare?
– Knullträdet (Se filmen längst ner i artikeln). Angelägen film, kul och vasst. Snyggt, edgy, lite jobbigt, lite chockerande och i ögonfallande med ett uppbåd kända skådespelare och artister. Svårslaget.

Vilka är dina absoluta favoriter någonsin bland alla svenska reklamfilmer?
– Svårt att nämna bara enstaka reklamfilmer tycker jag. Jag tänker mer på bra regissörer och bra kampanjer. Roy Andersson, vår mästare som gjort många briljanta och tidlösa filmer. Ipren-mannen-filmerna av Jesper Kouthoofd. Oväntat, snillrikt och modigt koncept. ICA:s serie måste nämnas, unikt. Traktors tidiga filmer är oförglömliga, till exempel SAS-resan, Jukka brothers med flera. Ikeas första interaktiva som inte var helt okomplicerade att genomföra, fantastiskt och nytt då.

Hur tycker du att svensk reklamfilm har utvecklats de senaste tio åren?
– Vi har breddat oss och visat att vi inte bara är duktiga på humor. Ett tag var vi rätt långt nere i "rolig, nördig snubbe-film" -träsket, nu gör vi fler snygga filmer, kloka filmer, dramatiska filmer och överhuvudtaget filmiskt intressanta filmer. Tekniskt har det hänt fantastiskt mycket med ny teknik som gjort att vi fått möjlighet att göra mer fullmatade filmer. Kanske har man kreativt förlorat lite mod när det gäller manus och utförande och går lite mer åt det slätstrukna tyvärr. Alla vill "stå ut i reklamblocket" men det är inte lika självklart att våra beställare därmed vågar ta ut svängarna.

Vad funkar bra med svensk reklamfilm?
– Vi gör intelligenta filmer. Kvaliteten på reklamfilm här är hög om man t.ex jämför med när man ser reklam på tv nästan var som helst i världen. Som i många andra områden är vi moderna, trendkänsliga och håller oss i framkant.Vi är ambitiösa, håller hög kvalitet på bred nivå och levererar väl, ofta med ganska strama medel.

Vad behöver förbättras?
– Kvinnorollerna. Fortfarande ganska förlegat både bakom och framför kameran men vi jobbar på det. Budgetarna. Det står rätt stilla, följer inte kostnadsutvecklingen i övrigt. Alla pressar upp ribban, det pressas in mer i en produktion såsom versioner, webb med mera. Konkurrensen om jobben är stor, det gör att vi gärna överlevererar vilket ofta skapar en lite orimlig arbetssituation för många i produktionen. Känns rätt omodernt.

Vad är ditt starkaste Roygala-minne?
– Mattias Montero spelar dragspel kanske, haha.