Johan Holmer.
Johan Holmer.
Den 24 oktober anordnas Roygalan på Chinateatern i Stockholm. Reklamfilmsgalan firar tio år i år och därför frågade Resumé några reklamfilmskreatörer om tillståndet för svensk reklamfilm.



Näst på tur är Johan Holmer, generalsekreterare för Film & TV Producenterna.

Vilken reklamfilm är din favorit bland de senaste tio årens Roy-vinnare?
– Jag väljer Knullträdet från 2010. Därför att det är en lysande film med ett tydligt budskap.

Vilka är dina absoluta favoriter någonsin bland alla svenska reklamfilmer?
– Det finns ju massor. Det mesta är ju färskvara och ska väl egentligen ses i det sammanhang som det skapades. Som tv-konsument minns jag Årets bank-filmerna för Skandiabanken i början av 2000-talet, Killarna (se filmen längst ner i artikeln). De kom i en tid när Skandia mest associerades med bonusprogram och lägenhetsrenoveringar och jag tror att Skandiabanken var rätt okänd. Tycker att filmerna levererade på alla plan. Men det finns ju en massa grejer som man kan se flera gånger, Roy Anderssons Trygg-Hansa-filmer till exempel.

Hur tycker du att svensk reklamfilm har utvecklats de senaste tio åren?
– Svensk reklamfilm håller hög internationell klass idag precis som för tio år sedan. Samtidigt visar alla undersökningar att storleken på filmbudgetarna i Sverige har stått still under de senaste tio åren, trots att kostnaderna har fortsatt att öka. Det gör att medlen inte alltid matchar målen med projekten. De lokala reklamblocken i tv-rutan har också bidragit till att standarden blivit mer ojämn. Utmaningen för hela branschen är att anpassa sig till fler och nya mediekanaler utan att det går ut över kvaliteten i projekten. Vi måste fortsätta att satsa. Det måste få kosta. Och vi ska fortsätta att lyfta fram de goda exemplen. Där spelar Roygalan en viktig roll.



Vad funkar bra med svensk reklamfilm?
– Svensk reklamfilm känns alltid angelägen och närvarande. Med ganska små medel så står svensk reklamfilm för kreativitet och nytänkande.

Vad behöver förbättras?
– Vi behöver få in fler kvinnor. Året är 2012 och det finns alltså fortfarande nästan bara män på regisidan i svensk reklamfilm. Halva kapaciteten är helt förbisedd, vilket känns extremt begränsande. Sedan skulle vi förstås behöva se ett större risktagande generellt, både ekonomiskt och kreativt.

Vad är ditt starkaste Roygala-minne?
– Det måste vara första gången jag var där! Tycker att Roy borde vara en förebild för alla andra liknande events. Galan är rapp och festen är fantastisk. Men festen har aldrig stått i vägen för för pristagarna eller prestationerna som belönas. Priset kommer alltid först.