Alphyddan för Terroir Suisse.
Alphyddan för Terroir Suisse.
Under eget varumärke säljer Terroir Suisse schweiziska ostklassiker som Gruyère men även mindre kända sorter.


På några utvalda ICA Kvantum-butiker kan du hitta ostkylar i form av små alphus, med hyllorna fyllda av schweiziska specialiteter. Alphyddan är ritad av arkitekten Fanny Stenberg. Honey Design har tagit fram profil och kommunikationsstrategi.

– Jag vill att det bästa Schweiz kan erbjuda, blir tillgängligt i Sverige.
Schweiz har som enda europeiska land lyckats behålla en stor opastöriserad mjölkproduktion byggt på en småskalig struktur, utan kraftfoder, ensilage och antibiotika. Den lokala mjölken slår igenom i ostens smak med en stark karaktär, ungefär som single malt whisky, berättar Christian Ekberg och fortsätter:

– Vi har valt att arbeta med Honey Design för att de på ett tydligt och
smakfullt sätt visualiserat de kärnvärden vi vill förmedla till konsument. Deras starka engagemang och idéstyrka har varit mycket inspirerande.

Jocke Petterson på Honey Design har tidigare samarbetat med Christian
och byggt varumärket Bookbinders Design. Men nu har det handlat om att marknadsföra hantverksmässigt framställda schweiziska ostar i svenska butiker och restauranger.

– Det har varit en tuff utmaning. Vi har stor erfarenhet av att bygga varumärken och att arbeta med snabbrörliga konsumentvaror sen
tidigare. Men konkurrensen i ostdisken är hård med många duktiga och
etablerade aktörer. Schweizisk ost har ett gott rykte men vi har velat berätta något mer, säger Jocke Pettersson.