Monica Born.
Monica Born.
Den 24 oktober anordnas Roygalan på Chinateatern i Stockholm. Reklamfilmsgalan firar tio år i år och därför frågade Resumé några reklamfilmskreatörer om tillståndet för svensk reklamfilm.

Näst på tur är frilanscopyn och Roy-jurymedlemmen Monica Born.

Vilken reklamfilm är din favorit bland de senaste tio årens Roy-vinnare?
– Jag tycker Systembolaget som vann förra året är helt fantastisk. Jag får ståpäls av den. Otroligt fint regisserad och en fruktansvärt bra idé.

Vilka är dina absoluta favoriter någonsin bland alla svenska reklamfilmer?
– Jag tycker Icas filmer är underbara. De är så välgjorda och träffsäkra när de kommenterar omvärlden. Fastän de är skruvade så är igenkänningen stor. Sen tycker jag "Forever Young" för SEB (se filmen nedan) är väldigt fin. Härligt när musiken får en så stor roll och lirar så fint ihop med handlingen. IQ för den fina nerv de lyckats skapa i flera filmer, och Apotekets "Magen" för att den är så otroligt rolig och välskriven, och för att jag älskar tanten i magsäcken som pratar som en gammal rökig, rödvinskärring. Hon personifierar den osunda magen så briljant.

Hur tycker du att svensk reklamfilm har utvecklats de senaste tio åren?
– Överlag tycker jag vi gör snyggare filmer idag är för 10 år sedan. Vi har blivit mer visuella och mindre socialrealistiska. Annars tycker jag det är trevligt att svordomar kan få finnas i reklam nuförtiden. Människor svär och ibland krävs det svordomar för att något ska kännas autentiskt. Sådant var man lite mer restriktiv med förr. Sedan har ju den digitala världen öppnat upp för nya sätt att göra film på - där konsumenten kan vara delaktig i storyn. Det känns ju lite som en revolution faktiskt.

Vad funkar bra med svensk reklamfilm?
– Jag tycker vi är bra på att beröra utan att kännas sliskiga och manipulativa. Lägre budgetar gör också att vi alltid måste ha en bra idé för att sticka ut. Filmer som enbart bärs upp av mäktiga visuella effekter ser man inte mycket av i Sverige som tur är.

Vad behöver förbättras?
– Jag tycker vi kan bli bättre på att återspegla samhället så som det ser ut. Det betyder till exempel att vi borde ha med fler invandrare, men också fler kvinnor som är roliga i svensk reklamfilm. Det kan bli lite ospännande när man ser den tionde reklamfilmen på raken med en vit, lite töntig 40-årig man i huvudrollen.

Vad är ditt starkaste Roygala-minne?
– Att få sitta i årets Roy-jury var otroligt kul och givande! Man lär sig massor av att få nörda ner sig och diskutera film så på detaljnivå tycker jag.