Foto: Colourbox.
Den svenska ekonomin bromsar in. Det får i sin tur konsekvenser för reklambyråerna. Inte minst för de som nyligen har tappat väsentliga uppdrag, och de vars kunder verkar i branscherna som är mest konjunkturkänsliga.

För mediebyråernas del har det senaste halvåret inneburit en högre pitchaktivitet än i vanliga fall. För reklambyråerna har antalet upphandlingar legat på en mer normal nivå. Men en sammanställning av de större annonsörer som har valt ny reklambyrå under 2012 visar att det finns både vinnare och förlorare.

McCann Stockholm blev snuvade på profilkunden Riksgälden i våras av uppstickaren Honesty. Dessutom lämnade Expert en tid innan elektronikkedjan lades ned i Sverige. Några nya kunder har däremot inte noterats under samma period. Forsman & Bodenfors tappade i somras IKEA efter 16 år, men har å andra sidan dragit in två något mindre kunder i form av Marabou och Eniro.

Håkan Bodman är managementkonsult på Inhouse och hjälper byråer att sätta rutiner för nykundsbearbetning. Han har noterat en ökad oro.

– Fler och fler märker av att det är en lågkonjunktur på gång, även om det inte är samma scenario som under 2009. Majoriteten har fortfarande bra fart och mycket att göra, säger han.

Bodmans råd till byråerna är egentligen en självklarhet: de som arbetar proaktivt med att kontakta nya potentiella kunder står bättre rustade när tiderna blir sämre. Men problemet, som han upplever det, är att många inte gör det.

– Den överlägsna majoriteten av byråerna i Sverige jobbar väldigt dåligt med proaktivt och målstyrt nykundsarbete, vilket man också är pinsamt medvetna om. Förklaringen är oftast dels en oförmåga med att hitta ett upplägg och en metodik som man hinner med även när man har mycket att göra och dels en vanförställning om att bra byråer inte ska behöva ägna sig åt "sälj", säger Håkan Bodman.

Men byråkonkurser och neddragningar under lågkonjunktur vittnar om att de som är mest förberedda och metodiska överlever. I grund och botten handlar det om att ringa, boka möten och bygga relationer även under goda tider.

– Många tycker också att det är både tråkigt och svårt med att sälja komplexa kommunikationstjänster på det här sättet. Men vill man vara mindre sårbar i framför allt lågkonjunkturer och kunna sova bättre på natten, måste man jobba mer affärsmässigt och har ett proffsigare säljarbete som ständigt pågår, säger Bodman.

 Byrå
 Kund in  Kund ut
 DDB  Electrolux, Försvarsmakten
 (behöll)
 Eniro
 Lowe Brindfors
 Försäkringskassan,
 Brandos, Cargotec
 Electrolux
 Forsman &
 Bodenfors
 Marabou, Eniro
 IKEA, KappAhl
 Åkestam Holst
 IKEA  Apollo
 McCann
 Stockholm
   Expert, Riksgälden
 Garbergs
 Norwegian, Tallink Silja
 
 INGO  Apollo, Wasa
 Marabou
 Honesty  Riksgälden, Beijer
 
 Valentin & Byhr
 European Furniture Group
 
 Saatchi &
 Saatchi
 Semper
 
 Volt
   Norwegian
 ANR BBDO
 Umeå Energi,  Landshypotek

 Holy Diver
 KappAhl  
 Svensson  Twilfit, 7-Eleven