DDB, OMD och TBWA är tre av de svenska branschaktörerna som ingår i Omnicom. I veckan presenterade Omnicom-nätverket sin rapport för det tredje kvartalet i år. 

På reklamsidan visar Omnicom-nätverket styrka. Omsättningen på reklamsidan ökar med 2,5 procent under tredje kvartalet jämfört med föregående år. Den organiska tillväxten har växt med 5,7 procent under samma period.

Hitills i år har man ökat med 4,6 procent i omsättning inom reklamsegmentet.

På pr-sidan är tillväxten svagare under det tredje kvartalet. Nätverket ökar med 0,5 procent under perioden. Sammanlagt har pr-segmentet en tillväxt i omsättning på 3 procent.
– Vi fortsätter att visa stabil tillväxt, i synnerhet om man ser till den makroekonomiska utvecklingen, säger Omnicom-nätverkets vd John Wren till tidningen Advertising-age.

och fortsatte:

– Samarbete och samordning mellan byråerna är ännu mer viktigt i dag.
Sedan 2002 har Omnicoms verksamheter fördubblat sin nettovinst och omsättning.

Totalt uppnådde Omnicom en omsättning på 3,4 miljarder dollar under det tredje kvartalet. En ökning med 0,8 procent.

Hittills i år har man passerat 10 miljarder dollar, en ökning på 2,5 procent jämfört med motsvarande period 2011.

På intäktsidan drog nätverket in 387 miljoner dollar i vinst under tredje kvartalet, en ökning med 3,7 procent.

Hittills i år redovisar Omnicom en vinst på 1,25 miljarder dollar, en ökning med 6,1 procent jämfört med samma period i fjol.