Lotta Lindborg.
Lotta Lindborg.
Foto: TV4.
Roygalans alla pris utses av en jury som i år består av bland andra förra årets vinnare av Årets regissör, Traktor, SVT:s Annie Wegelius och creative directorn för Vice Magazine, Nicke Bergström.

Men Folkets pris utses just av folket, med hjälp av TV4.

– Reklam är en grundförutsättning för att ett företag som TV4-Gruppen ska kunna bedriva den omfattande programverksamhet vi gör. Jag ser det som en självklarhet att vi ska finnas närvarande kring ämnet. Vi vill dra vårt strå till stacken för att uppmärksamma bra reklamfilm och värdet av den. Som medlem i Roygalans jury är jag extra nyfiken på att se vilken film som får folkets röst och därmed vinner folkets pris, säger Lotta Lindborg, marknadschef TV4-Gruppen.

Enligt Henrik Eriksson, ordförande i Film & TV Producenternas reklamfilmssektion, har samarbetet med TV4 känts självklart från första början.

– Bra reklamfilm engagerar och Folkets Pris har blivit större för varje år som gått. Att få tv-publikens röst är förstås en mycket viktig bekräftelse för de som har gjort filmerna, säger han.

Roypriset belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Bakom Roygalan står Film & TV Producenterna. Galan äger rum den 24 oktober på China Teatern i Stockholm.

Rösta kan man göra här.