Medaljen med SKI-märkning som Bredbandbolaget använder i sin marknadsföring.
Medaljen med SKI-märkning som Bredbandbolaget använder i sin marknadsföring.
Svenskt Kvalitetsindex, SKI,  mäter attityden bland svenska konsumenter och presenteras i veckorna. Underlaget till årets mätning har hämtats in mellan den 20 augusti och 10 oktober i år.

De företag som får höga betyg i mätningen lägger stora resurser på att kommunicera resultatet i olika kanaler.

Det företag som lagt störst krut på att visa SKI-sigillet i samband med sin annonsering i år är Bredbandsbolaget. Fram till augusti hade bredbandsleverantören pumpat in uppskattningsvis 35 miljoner i marknadsföring där SKI-loggan syns.

Under perioden har svenska företag totalt investerat 63 miljoner på marknadsföring där SKI-resultatet är i centrum. Det visar en mätning som Media Company har genomfört på uppdrag av Canal Digital.

– Bredbandsbolaget har verkligen tokinvesterat. Det märks att SKI är väldigt viktigt för dem, säger Johan Karlsson researchchef på Media Company som varit ansvarig för mätningen till Resumé.

Den mätning som Media Company har gjort bygger på bruttoinvesteringar i medieutrymme från TNS Sifo. Johan Karlsson har beräknat de investeringar som har gjorts genom att estimera hur ofta SKI-loggan exponeras i samband med annonsering.

– För stora annonsörer som Telia och ICA har SKI en väldigt marginell betydelse. Det samma gäller för företag med en mindre budget som Friskis och Svettis och Swebus. SKI har störst betydelse för mellanstora aktörer. De premierar SKI i sin marknadsföring. Det är en tydlig strategi, säger Johan Karlsson.

Bland SKI-vinnarna som använt sigillet explicit i sin marknadsföring märks Avanza Bank, Hornbach, Länsförsäkringar och Canal Digital.
– Bank, bredband och telefoni är tre branscher där missnöjet är större bland kunderna. På dessa marknader ser aktörerna därför en potential att kundnöjdhet kan göra skillnad, säger Johan Karlsson.

Canal Digital hamnade i topp i telekomkategorin förra året. Inför tillkännagivandet av årets SKI-siffror för telekombolagen den 22 oktober har marknadschefen Karin Carlström olika strategier för att kunna möta olika scenarier.

– En topplacering i SKI-mätningen är jätteviktig för hur vi kan särskilja oss på marknaden. Vår marknad är extremt konkurrensutsatt och där det kan vara svårt att skilja olika aktörers erbjudanden. Vi har valt att använda SKI-sigillet både i print och på webben.

Hur stor kännedom tror du att konsumenterna har av SKI-sigillet jämfört med exempelvis rättvise- eller svanen-märkning?
– Det är svårt för mig att jämföra. Det jag däremot vet är att bredbandsbranschen och telekombranschen är väl medvetna om vilken effekt exponerad kundnöjdhet kan ha. I vår bransch är kunderna väldigt engagerade, säger Karin Carlström till Resumé.

Enligt mätningen från Media Company investerade Canal Digital en halv miljon på marknadsföring knuten till SKI.

Bredbandsbolagets marknadschef Jesper Hedblom avböjer att kommentera Svenskt Kvalitetsindex.