Zeniths nya kampanj.
Zeniths nya kampanj.
Foto: Morgan Norman.
I söndags kväll slog österrikaren Felix Baumgartner rekordet för det högsta fallskärmshopp gjort av en människa. Han hade då lämnat en kapsel 39 kilometer över jorden. Alla världens tidningar sände hoppet live och Youtube slog liverekord när över 8 miljoner människor såg på klippet

Tack vare sina våghalsiga äventyr har Felix Baumgartner blivit känd och anlitas därför av olika varumärken. Red Bull sponsrade hoppet i söndags och nu är han aktuell i en kampanj för klockmärket Zenith.

Fotografen bakom kampanjen är svenske Morgan Norman.

Hur kom det sig att du gjorde denna kampanj?
– Jag jobbar uteslutet med mode och artist-porträtt och det var tack vare min utländska agent Anush Amirkhanian på Avocado Artists (Zürich & Moscow) som introducerade mig för Morgane Wüthrich
Marketing Project Coordinator på Zenith som jobbet blev av. Zenith jobbar med olika så kallade ambassadörer runt om i världen och Felix är en av dessa. Jag antar att min rätt klassiska och filmiska stil passade rätt bra i sammanhanget.

Hur var det att jobba med Felix Baumgartner?
– Felix var hur enkel som helst att jobba med. Lättsam, fokuserad, trevlig och väldigt mån om att det skulle bli bra. Min första kommentar till honom var: "What kind of fucked up childhood did you have? I mean jumping from space in super sonic mode!" Han bara skrattade!

– Vi hade totalt två timmar på oss och mot slutet var han tvungen att ta på sig sin rymddräkt utan vidare bra air condition, i en öken utanför Los Ageles, i 35 graders värme och trots detta var det bara fokus på att få till ett bra jobb. Inte alltid man får den responsen från artister jag jobbat med. 



Morgan Norman berättar om när han skulle plåta Rihanna tidigare i höst. Då var det tre dagars väntan och allt slutade med en 15 sekunder plåtning utan blixt då hon inte ville synas på bild. "Fail!" säger Morgan Norman.

– Det roliga med denna kampanj var att själva kampanjbilden som Zenith använde är från slutet av plåtningen när jag körde några bonusbilder för min egen skull. Stängde av alla blixtar och ställde honom i en hangar-öppning, slängde upp svart tyg och körde frihand och dagsljus.

Vad betyder genomslaget för Felix för dig personligen?
– För mig var det fantastiskt bra pr att göra Zenith-kampanjen med Felix. Zenith är ett stort internationellt märke och syns i de absolut största internationella tidningarna. För mig innebär det även en bra öppning att ta editorial porträtt i reklamsammanhang. Kan man egentligen önska sig något bättre? Att plåta det man verkligen älskar att göra och få reklamarvode för det?

Vad gör du annars?
– Jag jobbar mest med magasin/editorial och plåtar mode och artistporträtt för blan andra Collezioni, Vogue, Plaza Oumo, Allure, Damernas värld, Café och King. Störst kommersiellauppmärksamhet här hemma i Sverige har nog varit alla bilder till Solsidan för TV4 som pumpats ut i all oändlighet, Casall, Björn Axén och Cafe-omslaget på Felix Herngren.