Joakim Jardenberg och Nicke Bergström.
Joakim Jardenberg och Nicke Bergström.
Foto: Jannes Sundling och Pontus Höök.
Ishockey-stjärnor som Johan Davidsson och Calle Järnkrok, Mindparks vd Joakim Jardenberg, Vices creative director, Nicke Bergström och handbollsspelaren Kim Andersson är några av dem som kommer att sätta sitt ansikte på kampanjen.

Kampanjens syfte är att uppmärksamma mäns hälsa och samla in pengar till kampen mot prostatacancer.

– Mäns hälsa är ett ämne som många av oss har en tendens att inte prata om. Men jag har nu sett flera av mina vänner och vänners fäders få prostatacancer, så för mig är det viktigt att hoppa på australiensarnas roliga koncept; att gro en Mo i november så att vi kan börja snacka om mäns hälsa. På allvar. Det är verkligen en isbrytare eftersom du kommer att behöva förklara varför du helt plötsligt ser ut som Tom Selleck!, säger Nicke Bergström, creative director på Vice Scandinavia i en kommentar.

Kampanjen går ut på att folk skapar en profil på kampanjsajten, startar slätrakad den 1 november för att sedan odla en mustach, eller Mo enligt australiensisk slang, och få närstående att donera pengar för sin insats.

Pengarna går till globala forskningsinsatser inom prostatacancer, vilket är den vanligaste formen av cancer bland svenska män.