Kampanjbild för Silja Galaxy
Kampanjbild för Silja Galaxy
Resumé har tidigare rapporterat om Tallink Siljas hastiga uppbrott från Garbergs.

Rederikedjan inledde ett samarbete med Stockholmsbyrån i våras för att sedan gå ut i pitch under sommaren. En hastig sorti som förvånade Garbergs.
– Vi verkar på flera marknader. Det är det som ligger bakom beslutet. Lovely är en byrå med bra internationellt kunnande. De har både svenska och finska kreatörer, säger Irene Kiisk.

Uppdraget gäller kommunikationen för Tallink Silja på den svenska, finska, estniska och lettiska marknaden. Det samma gällde för samarbetet med Garbergs.

Om ni nu sökte en byråpartner för hela Östersjöområdet. Varför valde ni då Garbergs från början?
– Vi hade det i åtanke, men sen så förändrades läget. Lovely har både svensk och finsk kompetens.

Ni avbröt samarbetet med Garbergs för att gå ut i pitch efter bara några månader. Är ni en svår kund att jobba med?
– Jag vet inte om vi är en svår kund, men vi spelar på en svår marknad då  kan det gå fort. Branschen är väldigt konkurrensutsatt.
Varumärkesbyggande betyder mycket för försäljningen och på det sättet kanske det kan vara svårt.

Samarbetet är redan påbörjat och reklambyrån har satt igång med produktionen. Lovelys första kampanj för Tallink Silja kommer ut till julen
– Jag har inte jobbat med Lovely tidigare men jag gillar deras showreel. De jobbar med ett hollistiskt tänk och vågar ha en mänsklig ton.

Hur reagerade Garbergs när de fick veta att samarbetet bröts så pass tidigt?
– Det är klart att de blev förvånade. Men det är inga hard feelings.