Barack Obama.
Barack Obama.
Inför det otroligt jämna presidentvalet i november spenderar Demokraternas kandidat Barack Obama och Republikanernas Mitt Romney hundratals miljoner kronor på sina reklamkampanjer.

Och när det gäller reklamkampen på nätet är Barack Obama den klara vinnaren enligt en ny undersökning gjord av analysföretaget Moat, skriver AdAge.

Enligt Moat hade Obama 93,3 procent av andel av röster i termer av display-intryck i september när 20 000 publikationer mättes mot Romneys 6,7 procent.

De domäner som var fem i topp där Obama syntes under perioden var NYTimes.com, RR.com, Oprah.com, Reference.com och Yahoo.com. Romneys topp fem var AOL.com, RR.com, Chow.com, GameSpot.com och Maxpreps.com.

Det är nu presidentkandidaterna trycker på gasen när det gäller kampanjspendering och enligt reklamnätverket Collective spenderade de sju gånger så mycket första veckan i oktober jämfört med den första veckan i september.

Att Obama lyckas på nätet ses dock inte som någon större överraskning då han i förra presidentvalskampanjen gjorde succé just på nätet och i sociala medier.