Henrik Eriksson.
Henrik Eriksson.
Den 24 oktober anordnas Roygalan på Chinateatern i Stockholm. Reklamfilmsgalan firar tio år i år och därför frågade Resumé några reklamfilmskreatörer om tillståndet för svensk reklamfilm.





Näst på tur är Henrik Eriksson, ordförande reklamfilmssektionen Film & Tv Producenterna.

Vilken reklamfilm är din favorit bland de senaste tio årens Roy-vinnare?
– Finns flera som jag gillar väldigt mycket, men sätter Libero-filmen som Anders Skog gjorde tillsammans med Forsman & Bodenfors 2004 som min favorit. Bra och enkel idé, den är visuell med mycket värme och humor samt bra musik.



Vilka är dina absoluta favoriter någonsin bland alla svenska reklamfilmer?
– För mig var Traktors filmer med Paradiset, F&B och Hollingworth Mehrotra på 90-talet den stora anledningen till att jag började jobba med reklamfilm. Men även Roy Andersson, Jhoan Camitz, Felix Herngren med flera fick mig att hitta världens roligast jobb. Det fanns inga gränser för reklamfilmen på 90-talet i Sverige, den känslan som fanns då påminner om beskrivningar om 60-talet i NY. Det finns så mycket bra, för att nämna några de senaste 20 åren, Traktors H&M Rocky "Bad Idea", Jhoan Camitz "Arla", Roy Anderssons "Preppens" och Felix Herngrens “Vasakronan”.



Hur tycker du att svensk reklamfilm har utvecklats de senaste tio åren?
– Den stora skillnaden är reklamfönstret på tv och bio som har blivit ett skämt, lokala slarviga reklamfilmer blandas med enkla utbudsfilmer och mitt i allt, den påkostade välproducerad reklamfilmen. Tyvärr en dålig utveckling. Däremot gör vi bättre reklamfilm idag, en större bredd och variation, tekniken har möjliggjort att större manus att bli verklighet. När vi lyckas med originella idéer så är det stundtals fantastiskt bra. 



Vad funkar bra med svensk reklamfilm?
– Det är en hög lägsta nivå generellt, jämför vi med andra länder i Europa, så är det skrämmande hur mycket dåligt som produceras. Vi är bra på smart humor som berör, underhåller och har en tydlig idé. En reklamfilm som kan förklaras med en mening brukar vara en bra utgångspunkt, vilket oftast stämmer in på det bästa som görs. 



Vad behöver förbättras?
– 75 procent av kampanjerna utgår från en mallad budget och tidsplan och har gjort alldeles för länge. Oavsett manus, antal filmer och antal länder så skall det levereras för samma budget gång på gång. Påminner väldigt mycket om skivbolagens mallar för sina artistprodutkioner innan kraschen. Att våga bryta mönster, utmana normer och praxis, leder till bättre reklamfilm, den enda sanningen är att kvalitet kostar pengar. 



Vad är ditt starkaste Roygala-minne?
– När jag tidigare var med och drev Atmosfär vann vi 2006 bästa film och bästa regissör. Kändes hur stort som helst!