En stillbild från reklamfilmen.
En stillbild från reklamfilmen.
För uppdragsgivaren Motorförarnas Helnykterhetsförbund, (MHF) är det extra viktigt att nå unga män eftersom de är överrepresenterade i olycksstatistiken när det gäller rattonykterhet.

– Jag vill skapa en känsla i filmen kring de härliga, fantastiska stunder som alla vill vara med om i livet. Allt det man riskerar att aldrig få uppleva om man själv kör onykter eller sätter sig i en bil där föraren har druckit, säger regissören Fredrik Davidsson, som har tagit fram idén till reklamfilmen.

I filmen får man följa en mans liv baklänges genom livet, från att han som 80-åring tittar ut över en futuristisk värld till i dag när han är 18 år. Under resans gång får han uppleva kärleken, skaffa barn, spela i band, gifta sig – i framtiden skulle han även ha varit den första människan att åka till Mars.

– Resan till Mars visar att vi är i en framtid. Men den ska också symbolisera att många tjejer och killar som förolyckas unga kunde ha gjort något stort med sina liv, säger Fredrik Davidsson.

I filmens slutscen förstår vi att huvudpersonen omkom redan som 18-åring i en rattfylleriolycka och alltså inte får uppleva livet.

Filmen är ett pro-bono uppdrag. Bakom projektet står förutom regissör Fredrik Davidsson även produktionsbolaget Henrik Henrik Film och fotograf Christian Haag.

Filmens samarbetspartners är Michelin, Volvo Trucks med deras alkolåspartner Alcolock, Assistancekåren, SalusAnsvar, restaurangkedjan Harrys samt Körkort Online.
 
Filmen lanseras den 26 oktober på SF Bio och visas även på SVT:s Anslagstavlan.