Johan Rosenblom, marknadschef på Media Markt
Johan Rosenblom, marknadschef på Media Markt
I går rapporterade tidningen Dagens Handel om att ett storvarsel väntar Media Markts huvudkontor. Företaget gör en omorganisation på grund av vikande försäljningssiffror.

Enligt tidningen skulle 40 tjänster beröras när hemelektronikjätten varslar hela huvudkontoret. Uppgifter som dementeras av Mediamarkts marknadschef Johan Rosenblom.

– Vi är 140 anställda på huvudkontoret i dag och vi vet inte ännu hur omfattande uppsägningarna kommer att bli. Det kan bli fråga om uppsägningar för våra lokala marknadsavdelningar vid vissa varuhus, säger Johan Rosenblom.

Klart är dock att hemelektroniken kommer att genomföra en omorganisation eftersom försäljningssiffrorna har varit lägre än förväntat. Enligt Dagens Handel ska omorganisationen bero på att den tyska ledningen tröttnat på den svaga lönsamheten i Sverige.

På marknadssidan kommer Media Markt att flytta fler medarbetare och nyrekrytera till huvudkontoret, medan vissa lokala marknadsavdelningar kan komma att drabbas av uppsägningar.
– På marknadssidan är vårt fokus nu att få ut så mycket som möjligt. Vi planerar inga större förändringar av vår marknadsföring även om läget är pressat idag, säger Johan Rosenblom.

Vad har marknadsföringen gör ansvar i att försäljningssiffrorna blivit sämre än förväntat?
– Marknadsföringen har ett stort ansvar i att driva trafik till våra butiker. Det handlar om flera faktorer. Dels vilka produkter som vi väljer att marknadsföra, dels om våra konkurrenter.

Varför har försäljningen dalat?
– Vi investerar fortfarande väldigt mycket i den svenska marknaden. Bara i år ska vi öppna tre nya varuhus. I tisdags lanserade vi en ny e-handelssajt. Det kostar mycket pengar. Vi har sett bättre kurvor tidigare och marknaden har förändrats. Det råder en avvaktande inställning från konsumenterna och julhandeln kommer att avgöra om 2012 blir ett bra år eller inte.