Jörgen Lööf
Jörgen Lööf
Ikväll anordnas Roygalan på Chinateatern i Stockholm. Reklamfilmsgalan firar tio år i år och därför frågade Resumé några reklamfilmskreatörer om tillståndet för svensk reklamfilm.







Näst på tur är Jörgen Lööf, regissör på Atmosfär.

Vilken reklamfilm är din favorit bland de senaste tio årens Roy-vinnare?
– Mina filmer för Försvarsmakten... Klockrent!


Vilka är dina absoluta favoriter någonsin bland alla svenska reklamfilmer?
– Dieselkampanjerna från början till slut stod för något eget, både nationellt och internationellt. Flera av Traktors Volvo-filmer var också i världsklass.


Hur tycker du att svensk reklamfilm har utvecklats de senaste tio åren?
– Det dyker alltid upp en del riktigt bra filmer varje år med genomarbetade manus som är välproducerade. Men generellt har det dock tyvärr blivit sämre. Det är ofta väldigt ängsligt och lite fegt. Det går inte heller att bortse från att genomsnittsjobbet de senaste åren är mer eller mindre underbudgeterat. En bra budget är väldigt viktig om en film ska kunna lyfta ordentligt över genomsnittet. 


Vad funkar bra med svensk reklamfilm?
– När vi får till det hela vägen så levererar Sverige ovanligt smarta, humoristiska eller dramatiska filmer som vill kommunicera med åskådaren på ett intelligent sätt. Inte bara hamra in rena säljbudskap och skriva på näsan.

Vad behöver förbättras?
– Om hela näringskedjan från kund via byrå till produktionsbolag var lite modigare, pushade varandra lite mer och hade vettigare budgetar, tror jag det mesta skulle kunna bli ett snäpp vassare.


Vad är ditt starkaste Roygala-minne?
– När jag vann pris för bästa film och bästa regissör samma år för Försvarsmakten och glömde att tacka min vapendragare, filmfotografen Kjell Lagerroos. Sorry Kjell.