Maria Ziv.
Maria Ziv.
Grand Prix- och Guldäggsvinnande Visit Sweden gick i augusti ut med att de söker ny byrå. De gjorde det genom en tweet från marknadschefen Maria Ziv:

"Vilken byrå har Sveriges främsta digitala kommunikatörer? Visit Sweden söker byrå till nytt koncept."

Runt 47 byråer var med i matchen från början. 13 byråer fick sedan en "förbrief". En sorts förinbjudan där förutsättningarna klargjordes och eftersom det var en kort tidsplan frågades de om de hade tid med pitchen.

Det slutade med att fyra byråer pitchade om uppdraget. Segrande blev McCann Stockholm.

– Alla har gett oss jättefantastiska förslag. De har hållit en enormt hög nivå. Vi vill ha något som samlar all vår information. Vi har tidigare fokuserat mycket på ren destinationsmarknadsföring och några stora projekt, men nu behöver vi något som samlar all kommunikation, säger Visit Swedens marknadschef Maria Ziv till Resumé.

Den nya kommunikationen kommer att fokusera på ett antal ämnesområden: mat, film och litteratur, natur, hållbarhet, mode samt svensk livsstil. Det sistnämnda vilket deras prisbelönade Twitter-kampanj "Curators of Sweden" är ett exempel på.

– Vi vill inte ha en massa med olika kommunikationsgrepp, utan något som knyter ihop allt. Konceptet som McCann har tagit fram bygger mycket på det, säger Maria Ziv.

– Vi kallar det "Sharing Sweden". Konceptet skapar en helhet och fungerar både på destinations- och imagenivå. Vi vill även bredda våra samarbeten utanför turismbranschen, vilket konceptet fungerar väl med.



Nyligen avslöjades det att ni tvingas minska medieinvesteringarna till följd av minskade anslag från regeringen för 2013 och 2014, hur påverkar det er framöver?
– Av mycket av vår kommunikation så står vi bara för en del av finansieringen. Vi lägger i snitt 15 procent av kommunikationsbudgeten i projekt, resten kommer från resten av de som exponeras. Vi hoppas därför att den här neddragningen inte påverkar dessa projekt. Det gör det även ännu viktigare att ha ett samlat koncept, säger Maria Ziv.

– Det blir tyvärr vissa personalneddragningar, men koncept- och budgetmässigt hoppas vi kunna jobba på så som vi hade tänkt.

Visit Sweden har samarbetat med byrån Volontaire kring det uppmärksammade "Curators of Sweden", som har vunnit Guldägg, Clio och Grand Prix i Cannes. Det samarbetet påverkas inte franöver, enligt Maria Ziv.

– Konceptet som McCann kom med var överlägset bäst och vi behövde något som kunde knyta ihop allt. Jag vill plocka ut det bästa av alla byråer och Volontaire är en av Sveriges bästa byråer när det till exempel gäller att engagera och skapa interaktivitet.

Att du annonserade pitchen via Twitter, rekommenderar du det till andra marknadschefer?
– Ja, det var en väldigt rolig process och det dök upp byrånamn som jag inte hade på min lista innan. Det kräver lite mer arbete, men jag rekommenderar det verkligen!