Axel Isberg.
Axel Isberg.
Axel Isberg har arbetat på King i fem år, med kunder som Ica, SJ, Triss och Åhléns. Han har vunnit flera gånger i Guldägget och även i internationella reklamtävlingar, nu senast ett lejon i Cannes 2012.

Han lämnade King i somras för att färdigställa ett sidoprojekt på heltid och nu väntar en framtid som frilanskreatör.

– Tanken på att jobba som frilans har vuxit fram. Jag har trivts bra på King, och det är en byrå full av begåvade människor. Men i och med att jag var med och startade upp ett sidoprojekt kallat The Case Factory som tog mer och mer tid i anspråk,  kändes det rätt att satsa helhjärtat på detta under en period. Nu är konceptet och butiken klar och jag kommer nu att arbeta som frilansande kreatör och ad, säger Axel Isberg till Resumé.

Vad går The Case Factory ut på?
– T.C.F. går ut på att sälja handtillverkade fodral till mobiler, ipads och datorer i exklusivt italienskt läder. I bolaget finns ett av Italiens äldsta och ledande garverier som levererar läder till flera av de stora modehusen. Samma typ av läder används till Case Factorys produkter, säger Axel Isberg och fortsätter:

– Målsättningen är att flytta dessa typer av varor, framför allt mobilskalen, från plastförpackningarna på spjuthyllorna, in i modevärlden. Första butiken öppnade på Nybrogatan för tre veckor sedan, och webshopen kommer upp under denna vecka.

Vad hoppas du jobba med för projekt som frilans?
– Självklart vill jag fortsätta jobba med samma typ av projekt som jag har gjort på byrå. Men ta detta butikskoncept till exempel. Det är ett utmärkt exempel på hur jag har fått möjligheten att jobba med alla typer av kreativa varumärkesfrågor, allt från golvbets till strategier och visuell paketering.

Axel Isberg är utbildad på Berghs samt Forsbergs och har under sina över tio år i branschen jobbat på bland annat John Doe i Amsterdam, Leo Burnett och TBWA, och nu de senaste 5 åren på King.