Alexander Blidner, Lina Strandäng och Åsa Hammar.
Alexander Blidner, Lina Strandäng och Åsa Hammar.
Ikväll anordnas Roygalan på Chinateatern i Stockholm. Reklamfilmsgalan firar tio år i år och därför frågade Resumé några reklamfilmskreatörer om tillståndet för svensk reklamfilm.

Sist ut är byråproducenterna på Forsman & Bodenfors i Göteborg: Alexander Blidner, Lina Strandäng och Åsa Hammar.

Vilken reklamfilm är er favorit bland de senaste tio årens Roy-vinnare?
– Nu pratar vi om oss själva men IQ-filmerna är starka, det finns igenkänning och man får sig en funderare. Vi vet att det är komplexa produktioner gjorda med en lägre budget och man kan se en enorm insats i resultatet.

Vilka är era absoluta favoriter någonsin bland alla svenska reklamfilmer?
– Adam Bergs  "Carousel" väljer vi att tolka som svensk... (se filmen nedan). Väldigt finurlig och tekniskt avancerad. I övrigt är det lätt att tycka om sådant som är underhållande. Iprenmannen, så knäppt och roligt samtidigt som det var så nära produkten. Man tänkte "vad har de hittat på nu då?" när nästa film kom. Riksgälden och Poolias felrekryteringar - också jättebra!

Hur tycker ni att svensk reklamfilm har utvecklats de senaste tio åren?
– Vi vågar testa mer och experimenterar med samspel mellan digitalt och traditionell tv och andra plattformar. Kreatörerna kommer med idéer som utmanar hela processen vilket är spännande. Vi går mer mot långsiktiga projekt där också samarbetet med produktionsbolagen lever vidare med konceptet. När det gäller de traditionella reklamfilmerna man ser på tv känns det som att det stagnerat lite, det finns några toppar men generellt är det på det digitala området man ser riktigt intressanta saker från Sverige nu för tiden. Här är ju rörligt innehåll en stor del av det självfallet men ändå.

Vad funkar bra med svensk reklamfilm?
– Vi jobbar tillsammans! Vi har ett bra samarbete mellan oss och produktionsbolagen med en informell och öppen process. Det finns kunskap och erfarenhet hos de svenska produktionsbolagen som är ovärderlig. Som byrå och slutkund kliver man in med höga krav och förväntningar. Producenter och regissörer förädlar och stärker idén med en stor lojalitet mot uppdraget. Sedan är det kul att det senaste året har det gjorts några riktigt bra filmer med starka idéer och bra utförande, bland annat Traktors filmer för Poolia (igen) och Comhem, Kouthooftds Lotto-film och våra magfilmer för Apoteket för att nämna några.
 
Vad behöver förbättras?
– Vi uppskattar verkligen det arbete som produktionsbolagen får lägga ned för att möta tajta tidplaner. Det är ofta en extrem tidspress av olika anledningar och det är ett problem som startar delvis hos oss. Men man skulle vilja öka ledtiderna, det ger en synlig effekt på slutresultatet. Vi önskar oss en större bredd på regissörer med en unik stil, samtidigt som produktionsbolagen drömmer om djärvare idéer. Vi tror att båda delarna behövs för att ta ett större kliv framåt.

Vad är ert starkaste Roygala-minne?
– Det var roligt när Peter Apelgren höll i det något år. Då var det göteborgskt och gött.