– Det är jätteroligt, även om det inte blir så stor skillnad rent praktiskt på kontoret. På Hobby Factory marknadsförs man inte på namn, men det gör man på Hobby Film. Det är ett bra skyltfönster för mig, säger Linda Callenholt till Resumé.
 
Linda Callenholt började sin kreativa bana i London där hon läste en BA i Design for Communication på Chelsea Collage of Art. Därefter har hon regisserat i snart 10 år. Allt från videoinstallationer, musikvideos till tv-serier, långfilm och reklamfilmer.

Hon har gjort reklamfilmer för bland andra Elmsta Horror Fest, Phone House, Läkerol, Absolut Vodka och Ladbrokes och har de senaste två åren regisserat på Hobby Factory.

Men nu tar hon alltså steget upp till Hobby Film.
 
– Linda är jätteduktig på allt men det jag är allra mest imponerad av är hennes förmåga att göra fantastiska reklamfilmer av verkligheten. Ett strålande exempel är filmerna för Ladbrokes, säger Oskar Bård, regissör och grundare av Hobby Film.

Just Ladbrokes-reklamfilmen (se den här) spelades in i London med supportrar från lagen Arsenal, Westham, Millwall och Tottenham.
 
 – Inför jobbet bodde jag i London under nästan en månads tid. Vi rollsatte allt själva på plats på pubbar, arenor och liknande. Det var kul att komma in i fansens vardag. Vissa såg ut som aggressiva huliganer men sen satt de där, i sin rosa skinnsoffa med tårar i ögonen, en kopp te i handen gjord på dubbla tepåsar och berättade hur det var att, år efter år, förlora nästan alla matcher. Det var ett slitsamt men otroligt kul jobb, säger Linda Callenholt.

Vad hoppas du att klivet till Hobby Film ska medföra för din karriär?
– Att få större projekt. Drömmen är att kombinera spännande karaktärer och bra berättande med ett starkt visuellt språk.