Appen för Ray-Ban som R/GA Stockholm utvecklat inför 75-årsjubileumet
Appen för Ray-Ban som R/GA Stockholm utvecklat inför 75-årsjubileumet
Koncernen Luxottica Group som äger varumärket Ray-Ban, har anlitat R/GA Stockholm. Första resultatet av samarbetet blir en innovativ applikation som uppmärksammar firandet av det ikoniska solglasögonmärkets 75-årsjubileum.

Inför sitt jubileum har Ray-Ban skapat en begränsad edition av fyra pilotbågar. Här har man återskapat den gula färgen Ambermatic, en lins från klassikerns långa historia. Färgen skiftar färg beroende av ljus- och temperaturförhållanden.

Med Ray-Bans Ambermatic app kan användarna pröva på hur världen ser ut bakom ett par av Ray-Ban Ambermatic glasögon, modell 2012. Appen är det första resultatet i samarbetet mellan Luxottica Group och R/GA och kommer att gå globalt.

Enligt R/GA Stockholms executive creative director Kay Höök förvärvade byrån Ray-Ban för ett par månader sen. Sedan dess har arbetet med appen pågått.
– Det viktigaste i den här kampanjen var att hitta en relevans. Att göra en digital upplevelse som samtidigt knöt an till Ray-Bans traditioner och visade solglasögonen, säger Kay Höök till Resumé.

 

Med appen kan använarna ta en stillbild med Ambermatic-filter. När foto tas skickas det omedelbart till Ray-Bans flaggskeppsbutik i London. Användaren får sedan tillbaka bilden med ett retrofilter.
– Det är ingen hemlighet att folk inte vill köpa ett par bågar utan att först testa dom. Istället för att låta konsumenterna komma till oss vill vi ge dem Ambermatics-upplevelsen. Det finns inget bättre sätt att visa en produkts fördelar och tidlösa stil än att låta kunden känna effekten själv genom linsen, säger Kay Höök.

Har R/GA Stockholm hela det globala kontot för Ray-Ban?
– Inom R/GA är det vårt kontor som leder uppdraget, men inom nätverket samarbetar vi också med systerkontoren.