För nästan 13 år sedan köpte danska BR upp Stor&Liten och
ersatte Lasse Åbergs klassiska figurer med en soldat.

Men nu är Stor&Liten tillbaka och reklambyrån Volt har fått uppdraget att lansera dem på nytt.

– Vi tycker att det har saknats en riktig leksaksaffär. Det finns små aktörer med ett smalt utbud av kvalitetsleksaker, och så finns de
stora aktörerna med ett brett sortiment men av varierande kvalité. Stor&Liten är idag precis vad vi var förr, fast på nätet. En riktig leksaksbutik som kombinerar alla tre delar - kvalité, god service och ett brett sortiment, säger Sebastian Schröder, vd på Stor&Liten.

Stor&Liten startades 1975 när leksakshandlaren Torsten Nyqvist öppnade leksaksaffär i centrala Stockholm. Stor&Liten växte snabbt till Sveriges största leksakskedja, med butiken i Gallerian som flaggskepp. 1990 köptes kedjan upp av KF, som tio år senare sålde alla butiker till BR som då valde att lägga ner varumärket.

2011 köptes varumärket tillbaka från BR och Stor&Liten öppnade på nytt, men den här gången som nätbutik.

Nu siktar de på att bli den största leksaksbutiken på nätet. Reklambyrån Volt har redan börjat arbetet med den första kampanjen.

– Det är ett otroligt roligt uppdrag och ett fantastiskt varumärke att få jobba med. Många som var barn på Stor&Litens tid har egna barn idag och minns Stor&Liten som något annat än vad dagens leksaksaffärer är. Men många vet inte att de har kommit tillbaka. Det ska vi ändra på, säger Magnus Tengzelius, projektledare på Volt.

Sedan nyöppningen på storochliten.se för drygt ett år sedan har endast mindre marknadsföringsinsatser gjorts. Den första kampanjen från Volt blir en julkampanj som rullar ut i november.