Christian Quarles van Ufford. Bakom honom Fredrik Karlsson, Ronny Olovsson och Magnus Ahlqvist.
Christian Quarles van Ufford. Bakom honom Fredrik Karlsson, Ronny Olovsson och Magnus Ahlqvist.
Foto: Vinter.
Christian Quarles van Ufford var som vice president och director global marketing på Metro International ansvarig för projekt i 22 länder i Europa, Asien, och Nord- och Sydamerika.

Han ansvarade för utveckling av Metros globala varumärkesplattform och kommunikationsstrategi mot läsare, annonsörer och personal. Han låg även bakom Metro Global Photo Challenge, vilket är världens största fototävling med över 160 000 bidrag 2011 samt Lady Gaga-kampanjen där hon var gästredaktör på Metro.

– Jag har under alla år arbetat med byråer och kreativa människor antingen i en säljande roll eller som reklamköpare. Jag har alltid uppskattat och tyckt det arbetet varit mycket inspirerande. Jag har ofta tagit initiativ och utvecklat idéer och drivit den kreativa processen, utöver skapandet av strategin. Att få arbeta enbart med dessa processer är något jag funderat på länge, säger Christian Quarles van Ufford i en kommentar.

Han har även ett förflutet på Aftonbladet och ser framemot att åter få förre Aftonbladet-medarbetaren Ronny Olovsson som kollega på Vinter.

– Först och främst skall jag ansvara för kunderna i Stockholm. Min ambition är att bistå och utveckla dem på bästa sätt tillsammans med mina nya kollegor. Vi skall på intet sätt förringa Vinters norrländska DNA , historia och uppstickar-mentalitet. Tvärtom är det basen som kommer göra att nya kunder i Sverige och internationellt upplever Vinter som något spännande och tilltalande, säger han.
 
Christian Quarles van Ufford har sedan i våras haft ett frilansuppdrag för Eventum. Det kommer att fortsätta då samarbeten planeras mellan Eventum och Vinter.