En stillbild från reklamfilmen.
En stillbild från reklamfilmen.
I Coops senaste reklamfilm, signerad reklambyrån Forsman & Bodenfors och produktionsbolaget FLX, handlar en kvinna i affären samtidigt som hon ropar efter en "Liam" vilket ger intrycket att hon ropar efter sitt barn.

Det visar sig dock att hon ropar efter en medelålders man som står och tittar på produkter på varuhusets verktygsavdelning.

Nu rasar kunder mot reklamen på Coops Facebook-sida där reklamen bland annat kallas "könsnormativ", skriver Aftonbladet.

– Men är det så att man upplever att den varit ojämlik eller cementerande av befintliga könsroller ber vi om ursäkt. Ambitionen är att skildra en vardagshändelse med humor och värme, säger Coops presschef Magnus Nelin till Aftonbladet.

Är det vardag för Coop att kvinnan handlar och mannen leker på verktygsavdelningen?
–  Man ska se den här filmen i det stora sammanhanget, vi gör olika filmer varje vecka och de beskriver olika situationer. Det här kan vara en situation som några känner igen och andra inte känner igen.