Linus Hjoberg
Linus Hjoberg
Foto: Jens Gustafsson
I början av oktober tappade Mediacom storkunden Media Markt till OMD. Sedan i augusti befinner sig SAS i pitch. Mediacom konkurrerar här med flera mediebyråer om att få behålla kontot.

I förra veckan stod det klart att en annan av byråns nyckelkunder, Tele 2, gått ut i pitch.
– Vi jobbar stenhårt varje dag för att säkerställa att vi är en riktigt vass partner till alla våra kunder, oavsett om de befinner sig i pitch eller inte. Så varje dag är lika viktig, säger Mediacoms vd Linus Hjoberg.

Vad ska ni göra för att täppa intäktshålet efter Mediamarkt?
– Vi har under 2012 börjat jobba med många nya spännande uppdrag och vi gör bedömningen att "hålet" i stort sett är täckt i slutet av 2012.

Mediemarknaden har haft en tuff höst. I många branscher har investeringsviljan försvagats.

Samtidigt menar Linus Hjoberg att Mediacom märkt av en ökad efterfrågan för sina insight-relaterade tjänster. Bland dessa verksamheter ingår marknads- och målgruppsanalyser, ekonometrisk modellering och kommunikationsuppföljning. Även efterfrågan på det digitala området har ökat under 2012.

Hur ser ni på 2013?
– Vi har en positiv grundsyn, men vi gör också bedömningen att så länge det råder finansiell osäkerhet i Europa/övriga världen så påverkar det naturligtvis även Sverige.