På uppdrag av The Metropole hart Havas Worldwide Amsterdam och Perfect Fools
samarbetat för att skapa "Tweetphony", en symfoni av kompositioner tillverkade helt av
tweets som bygger på bokstäverna som är förknippade med noter.


De mest intressanta och bästa tweetsen spelades sedan av orkestern live i fredags.

Patrick Gardner, medgrundare av Perfect Fools, förklarar bakgrunden:

– Amsterdams orkester Metropoles bidrag hotas, och därmed dess existens. Kampanjen går ut på att öka medvetenhet om situationen och rädda orkestern, säger han till Resumé.

Genom att besöka en speciell kampanjsajt, som utnyttjar ett digitalt pianogränssnitt, kunde deltagarna komponera sin musik och lyssna på andra musikaliska tweets. 


– Vi har jobbat med viss konceptutveckling tillsammans med Havas Worldwide Amsterdam samt teknisk- och designproduktion. Kampanjen har skapats på mycket kort varsel, bara drygt ett par veckor från start, säger Patrick Gardner.

Hur har reaktionerna varit?
– Otroliga. Hamnade bland andra på digg.coms förstasida, BBC, och tv-nyheterna i Nederländerna. Men också Mashable, Creative Review, Creativity, PSFK, Social Times med flera. Vi hoppas verkligen att all uppmärksamhet hjälper orkestern att komma på fötter igen!