Skärmdump från kampanjsajten
Skärmdump från kampanjsajten
Enligt Svenska Akademiens ordlistas definition är en nörd: "en enkelspårig och löjeväckande person, en tönt". Förlegat struntprat tycker reklam- och innovationsbyrån Rodolfo som i sin senaste kampanj för kunden NTI Gymnasiet vill förändra definitionen.

– I dag är det socialt accepterat och till och med trendigt att vara nörd. Det är viktigt att ge ordet en ny definition som passar bättre in på den moderna nörden. Den gamla definitionen är förlegad, säger Ludwig Jonsson, creative planner på Rodolfo till Resumé.

Nörd anno 2012 är en person som har ett starkt intresse. Vilket kan ses som ett ytterst positivt attribut. Med kampanjsajten nörduppropet.se får besökarna möjlighet att uppmärksamma den gammalmodiga beskrivningen av ordet och komma med eget förslag på en mer aktuell definition.

Målet med kampanjsajten är att så många som möjligt att uttrycker sin vilja att förändra synen på ordet nörd. Att folk ska kunna känna sig stolta över att kalla sig för nörd. Tvärtemot den enkelspårig och löjeväckande tönt som SAOL:s definition speglar.

– Det är en förlegad definition och hög tid att förändra den till något som passar bättre in idag. Nördarna är de som driver utvecklingen och samhället framåt. Det finns nördar inom alla möjliga områden, som exempel sport, teknik, IT, design och entreprenörskap. Vi vill visa att på NTI gymnasiet får du verktygen att hitta din inre nörd och bli bäst på det du gillar, säger Susanne Ikonen, marknadssamordnare på NTI Gymnasiet.

Initiativet har fått stor spridning i sociala medier. Kampanjsajten har haft flera tusen besökare samt underskrifter från kända personer och organisationer.

Det har också varit inslag i P1, P3 och P4 samt ett antal artiklar och blogginlägg.