En stillbild från reklamfilmen.
En stillbild från reklamfilmen.
Pantameras reklamkoncept, som ska få svenskar att bli bättre på att panta, fungerar bra. Förra året återvanns nästan 1,6 miljarder burkar och pet-flaskor, vilket är rekord enligt Pantamera.

Nu fortsätter man med konceptet "Att återvinna är en hit" och i den senaste reklamfilmen, som har premiär på torsdag, återvinns den gamla folkdansen Hallingdansen med hjälp av Pugh Rogefeldt och Movits.

– Den här gången bjuder vi upp till återvunnen dans! I grunden handlar det förstås om de miljövinster man gör genom att återvinna. Varje ton aluminium som återvinns leder till drygt nio ton minskade utsläpp, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera i en kommentar.

Tidigare har svenska artister som The Ark, Caroline af Ugglas, Familjen och nu gruppen Movits tillsammans med Pugh Rogefeldt medverkat i Pantameras kampanjer de senaste åren.

– Vi vill få så många som möjligt att engagera sig och bidra till ökad återvinning. Parallellt med tv-kampanjen har det pågått tävlingar på webben där väldigt många har gjort sin egen "återvinning" av Pantamera-låten. Den här gången bjuder vi in till dans, säger Katarina Lundell.

De som pantar minst är unga människor i storstäder, därför satsar Pantamera extra för att öka återvinningen där. Bland annat genom utomhuskampanjer, bio- och radioreklam samt dagspressannonsering.

– Reklam är en av flera verktyg i vårt arbete att få fler att panta mera. Vi satsar mycket på att göra det enklare att panta genom ökad tillgänglighet. Barn och unga är också en viktig grupp för vår framtida miljö. Därför gör vi många satsningar i form av tävlingar, skolsamarbeten och andra aktiviteter. Dessutom är vi, tillsammans med Naturvårdsverket, stiftare av Håll Sverige Rent, säger Katarina Lundell.



Reklambyrå för kampanjen är Granath Havas Worldwide. Marcus Söderlund har regisserat och Folke Film har producerat den.