– Att handla mediciner på nätet är inget nytt i sig, Apoteket har haft tjänsten ända sedan 2006 och är fortfarande det enda apotek som erbjuder detta. Den här kampanjen handlar om att få fler att faktiskt göra det, säger John Bergdahl, ad på Forsman & Bodenfors som har varit med och gjort kampanjen.

I reklamfilmen ser man en uttråkad medelålders man som sitter och äter frukost och ser en lapp på köksluckan om att "hämta medicinerna!!". Men i stället för att bege sig till närmaste Apoteket går han igenom en revolutionerande resa fram till datorn.

– Filmen handlar om en man som gör uppror mot sig själv, han inser plötsligt att han är en modern och digital krigare som kan lösa detta ärende på internet istället för att låta det förstöra en skön hemmadag, säger John Bergdahl.

– Han har säkert en viss rädsla för virus, trojanska hästar och skimming, men med insikten om att han är en modern man, skiter han i detta och kör ändå. Det är en liten punk-hylling till hans inre uppror med den här gamla fina Bad Religion-låten också.

Filmen landar i uppmaningen "Bara gör det". När man beställer sina mediciner kan man sedan välja om man vill ha dem hemskickade eller om man hellre hämtar ut dem i snabbkassan på sitt närmaste Apotek.

– Framför allt riktar vi oss till kroniker, alltså de som har återkommande behov av medicin, men det är så klart viktigt att alla vet vilket typ av ansvar Apoteket tar för tillgängligheten av medicin och läkemedel, säger John Bergdahl.


Filmen började i veckan gå i TV4 Riks samt Film, Komedi, Guld, Kanal 5, Kanal 9, TV7, TV3, TV6, TV8 och på SF Bio. Förutom detta består kampanjen även av annonser, banners, dr och butiksmaterial.