Looren efter Eurovision-vinsten.
Looren efter Eurovision-vinsten.
Foto: Thomas Hanses/EBU.
Efter Loreens fantastiska vinst i årets Eurovision Song Contest är det Sverige och Malmö som står värdar för tävlingen nästa år. En tävling som ses av flera 100 miljoner människor världen över.

Nu kan Resumé avslöja att SVT väljer Happy Forsman & Bodenfors som sin designbyrå för det prestigefyllda uppdraget att ta fram en grafisk plattform för nästa års tävling.

– De har hittat ett spännande uttryck för vår grundidé. De har visat en jättebra förståelse för vad vi vill åstadkomma, vad våra kärnvärden är och har hittat ett spännande att visualisera dem på, säger Eurovision Song Contests exekutiva producent, Martin Österdahl, till Resumé.

– Happy F&B är en dokumenterat bra byrå och enligt oss en av Sveriges mest kreativa byråer. Vi har tillsammans med dem försökt hitta ett helt unikt uttryck som inte liknar något annat i tävlingens 50-åriga historia.

Vad är det ni vill kommunicera?
– Vi vill ta till vara på den fantastiska rikedom av kulturella uttryck som finns i den här tävlingen. Vi vill använda Eurovision för att säga att vi alla är lika mycket värda och även hitta ett sätt att beröra som lever kvar även utanför tävlingen.

Vad blir Happy F&B:s uppdrag?
– Att etablera en grafisk plattform för all vår kommunikation. Den kommer att finnas med i allt från trycksaker till biljetter till vepor över hela Malmö. Det kommer så klart även speglas i själva programmet.

När får vi se de första glimtarna av arbetet?
– Vi hoppas inom kort. Jag har inget klart datum, men vi arbetar med full fart med att ta fram allt.

Upphandlingen har skett genom lagen om offentlig upphandling och Martin Österdahls kommentar för tillfället kring vilka byråer som har deltagit är att det har varit ett "stort intresse" och ett "gott urval".