Caroline Johansson, marknadsdirektör på Dustin
Caroline Johansson, marknadsdirektör på Dustin
I april stod det klart att Caroline Johansson lämnade posten som varumärkeschef på Tele2. Hon tillträdde tjänsten som nordisk marknadsdirektör på Dustin i augusti och har sedan dess haft stort fokus på att utveckla ett noriskt varumärkeskoncept.

– Jag kände att vi snabbt måste hitta en kommunikation som visar att vi har ett fokus på it-lösningar och tjänster. Branschen är extremt konkurrensutsatt och medieklustret är enormt. I den nya varumärkesplattformen vill vi visa våra kompetensområden tydligare, säger Caroline Johansson.

Förutom tjänsten som nordisk marknadsdirektör på Dustin är Caroline Johansson även styrelseledamot i Sveriges annonsörer där hon även är vice ordförande i Internetkommittén. På Dustin är hon ensam kvinna i styrelsen. Detta i ett företag som årligen omsätter 4,5 miljarder kronor på den nordiska marknaden.

Hemelektronikbranschen präglas av prispress, hård konkurrens och små marginaler. Inom loppet av ett år gick både On-Off och Expert i konkurs i Sverige.

– Flera aktörer i vår bransch har gått i konkurs. Med vår relativt goda lönsamhet har det blivit viktigare även för våra kunder. Företagen vill vara säkra på att deras it-leverntör finns kvar imorgon och kan förse dem med stabila leveranser och där skärskiljer Dustin sig, säger Caroline Johansson.

Hemelektronikbranschen är ganska spretig, vilka är era konkurrenter?
– Vi jobbar med olika konkurrenter på olika marknader. Just när det gäller vårt tjänsteerbjudande till mindre och mellanstora företag ser jag inte riktigt att vi har en konkurrent i dagsläget.

Du kommer från att ha varit varumärkesansvarig i en annan bransch. Vad tar du med dig därifrån?
– Det finns likheter mellan telekom- och it-branschen. Båda befinner sig i en snabb förändringsfas. Hemelektronik- och it-branschen har små marginaler, då blir det extra viktigt att ha en stark varumärkesplattform för att kunna positionera sig.

För den breda publiken har Dustin blivit tätt förknippade med Idol efter åren som huvudsponsor. Vad har Dustin gjort för att ompositionera sig?
– Vi har inte jobbat på ett aktivt nytt sätt förrän nu. Som marknadsdirektör tycker det är viktigt att hela tiden vara öppen för att ändra kanalmixen för att nå maximal effekt. Det som var mest effektivt igår är troligtvis inte mest effektivt imorgon. Vi måste vara effektiva och jag har ändrat vår kanalstrategi sen jag tillträdde.

Hur ser den nya kanalstrategin ut?
– Vi har ett fokus på att driva egen tv-kommunikation. Vi behöver bygga kännedom om våra service- och tjänsterbjudanden på Dustin. När vi bygger vår position på marknaden blir det därför viktigt att koppla varumärket till fler associationer, nyckelord och budskap.